NEVS er i gang med bilproduksjon i Kina. Bortsett fra at den nå mangler Saab-merker er det ikke vanskelig å kjenne igjen gamle 9-3. Foto: NEVS.
NEVS er i gang med bilproduksjon i Kina. Bortsett fra at den nå mangler Saab-merker er det ikke vanskelig å kjenne igjen gamle 9-3. Foto: NEVS.

Nå gjør den comeback etter konkursen

Denne bilen kjenner du kanskje igjen?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har gått tre år siden de siste bilene rullet ut fra Saab-fabrikken i Trollhättan, Sverige. Det kom etter en lang og turbulent periode der Saab gikk konkurs og man ikke klarte å få i gang produksjonen igjen.

Konkursboet ble kjøpt opp av det svensk/kinesiske selskapet NEVS. De har også hatt sine problemer, men nå ser det ut som ting begynner å komme på skinner.

NEVS produserer i dag elbiler for eksport til Kina i Trollhättan og denne uken startet de også produksjonen ved sin helt nye fabrikk i Kina. Det markerer de ved å sende ut bilder av det første eksemplaret.

Små designendringer

Hvis du synes det er noe kjent her, har du helt rett. Da NEVS kjøpte konkursboet etter Saab, fikk de også rettigheter til design og endel av teknologien. Dette er i praksis gamle Saab 9-3, en bil som debuterte tilbake i 2002.

NEVS kommer med to utgaver: 9-3 og 9-3X. Begge er elbiler, og designet har fått noen små endringer.

Tidligere i år viste NEVS bilder av bilene i konseptutgave. Da var endringene fra gamle 9-3 betydelig større, men slik blir det altså ikke i produksjon. Det kan nok skyldes at kineserne rett og slett ikke har hatt tid til å endre så veldig mye.

Slik så modellene ut i konseptutgaver tidligere i år. I praksis ble endringene i fronten langt mindre.
Slik så modellene ut i konseptutgaver tidligere i år. I praksis ble endringene i fronten langt mindre.

Mer bil for pengene får du vel ikke?

15 år gammel konstruksjon

Det som har lekket ut av opplysninger i Kina, går på at bilen får en rekkevidde på 300 kilometer, det er det samme som bestselgeren i Norge, VW e-Golf. En rekke funksjoner skal kunne styres fra en egen mobilapp. Software-oppdateringer skal også kunne gjøres trådløst, her virker det som bilen teknologisk sett er oppdatert.

Saab 9-3 debuterte altså i 2002 og føltes på mange måter som en gammel bil mot slutten. Kollisjonssikkerheten er også et tema. Bilen fikk full score og fem stjerner da den ble krasjtestet tilbake i 2002, men det har skjedd veldig mye på dette området siden.

NEVS markerte produksjonsstarten skikkelig hjemme i Kina, nå gjelder det bare å levere ut biler. Foto: NEVS.
NEVS markerte produksjonsstarten skikkelig hjemme i Kina, nå gjelder det bare å levere ut biler. Foto: NEVS.

Her kan du kjøpe bilen som egentlig ikke finnes

Bestillinger på 150.000 biler

Likevel: I det kinesiske hjemmemarkedet trenger ikke dette være avgjørende. Fordelen til NEVS er at de har fått tilgang til en ferdig utviklet bilmodell, som på mange måter er mer moderne enn mye av det som i dag selges i Kina. Det betyr også lave utviklingskostnader, som bør slå positivt ut for prisen på bilen.

NEVS skal ha bestillinger inne på over 150.000 eksemplarer, fra det kinesiske markedet. Planen skal være å produsere den nye modellen i minst fire år, samtidig som de utvikler helt nye bilmodeller.

Får ikke kalle den Saab

Høsten 2014 besøkte forresten vi i Broom den tidligere Saab-fabrikken. Der fikk vi en eksklusiv prøvetur i en av de elektriske prototypene NEVS hadde laget av 9-3. Klikk her for å lese mer om den opplevelsen.

Da håpet man å få i gang produksjonen av denne modellen kjapt , men var avhengig av at samarbeidspartnere skulle skyte inn kapital. Det viste seg imidlertid å ta lenger tid enn NEVS første håpet på.

PS: NEVS skulle nok gjerne brukt Saab-navnet på den nye modellen, men det får de ikke. Rettighetene til å bruke Saab-navnet mistet de nemlig i forbindelse med de økonomiske problemene sine.

LES OGSÅ: Dette er Broom-guttas beste Saab-minner

Se video: Slik skal den gamle Saaben leve videre