Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Når det står nesten 1,8 millioner kroner på prislappen, både bør og skal man få MYE bil for pengene. Det er ikke mer enn rett og rimelig.

– Men at det skulle være så mye bil at jeg faktisk ikke fikk plass til den i garasjen min, det var jeg ikke helt forberedt på, sier Broom-Benny om denne ukens testbil.

Det er heller ikke det at garasjen er spesielt liten. Alle som har sett garasjen hans vet det.

– Nei, når en garasjenisse som meg skulle bygge garasje, så bygde jeg den noe større enn en alminnelig villagarasje på 6 x 6 meter, parerer Benny.

L-en betyr laaang...

Grunnen er rett og slett at denne ukens testbil for Bennys vedkommende er en av Norges lengste nybiler. Vi snakker om den helt nye Audi A8 L. Hvor L-en altså står for Lang. Ikke bare litt lang, men tydeligvis veldig lang.

– Ja vi snakker nær innpå 5,3 meters lengde. Bare se på bakdørene, så skjønner du også at plassen i baksetene er god. Det er selvfølgelig et vesentlig poeng med L-en. Ikke minst i Kina tipper jeg L-utgaven blir populær.

– Selv har jeg ikke sittet i baksetet ennå, men skal så klart gjøre det, en rapport derfra kommer når testen blir klar, lover Benny.

Audi A8 L. L-en betyr altså lang. Bilen er nesten 5,3 meter fra fanger til fanger.
Audi A8 L. L-en betyr altså lang. Bilen er nesten 5,3 meter fra fanger til fanger.

– Motoren er forresten en 3,-liter bensin på 340 hestekrefter. Det høres mye ut, men jeg opplever den som ganske så sivilisert. For all del – bilen går bra den altså, men oppleves ikke som superrask.

– Nå har jeg riktignok ikke kjørt den mye ennå, men har ved et par anledninger opplevd, litt treg gassrespons, man gir da mer gass, og så kommer den plutselig med et kjempebyks. Slik skal det ikke være i en så dyr bil. Ikke om den hadde kostet halvannen million mindre heller...

– Jeg antar at det kanskje er en barnesykdom, som kanskje en software-oppdatering kan gjøre noe med.

LES MER: Nå rømmer vi fra dieselbilene

Flyvende teppe

– Ellers byr bilen på en helt uovertruffen fjæringskomfort, selv til å være i dette segmentet. Nærmere ett flyvende teppe kommer man ikke, men om man "står i ramma" gjennom noen krappe svinger, så merker man både fysisk størrelse og vekt. Det er mye masse i bevegelse her. Selv om understellet gjør et utmerket jobb, så er dette først og fremst en komfortabel kontinent-krysser.

– Interiøret er moderne og lekkert, men samtidig også konservativt. Slik må det vel kanskje også være i dette segmentet. Når det gjelder valg av materialer, kvalitet på utførelse og finish, så er dette helt klart helt klart på aller øverste hylle.

– Audi, har med denne helt nye A8 hatt som mål å sette en ny standard i dette segmentet, som først og fremst består av Mercedes S-Klasse, BMW 7-serie og også Lexus LS 500. Har de klart det?

Les også: Slik ser det ut inne i en av verdens dyreste biler

Lang, lekker og elegant, men også litt konservativ.
Lang, lekker og elegant, men også litt konservativ.

Gir limo-vibber

– Det tror jeg de har lyktes med. Som nevnt, litt konservativt, men nydelig arbeid hele veien. Men om jeg skal pirke på noe, så er noen av symbolene på touchpanelene såpass små at de er litt vanskelige å se. I alle fall for oss som her begynt med lesebriller. Dessuten opplever jeg å måtte trykke kanskje to-tre ganger for å få justert ned setevarmen med ett hakk. Det virker litt tungvint.

– Hva med designet?

Også her har Audi holdt en lav og litt konservativ profil. Bilen er elegant og lekker og gir deg litt limo-vibber. Særlig bakenden med lysene som går over det hele synes jeg er pen, men kanskje ikke kjempemoderne. Fronten er veldig Audi, med karakteristiske hovedlamper og den digre grillen. Man er liksom aldri i tvil om at dette er en Audi.

– Apropos Lexus LS som ble nevnt som en konkurrent, du reiser snart til Oman for å teste nettopp den?

– Ja, slik sett var det veldig nyttig å kjøre A8 nå. Disse bilene er arge konkurrenter på flere markeder, så det skal bli gøyalt å sammenlikne dem.

Slik går det når bileksperten lager (h)julekalender

Lekkert, men smått. Symbolene / bryterne er små og berøringspanelet ikke veldig følsomt.
Lekkert, men smått. Symbolene / bryterne er små og berøringspanelet ikke veldig følsomt.

Nei - den fikk ikke plass ...

– Men du helt til slutt. Fikk den ikke plass i garasjen din – eller bare tuller du?

– Nei, det er ikke tull, det. Privatbilen min er er ganske nøyaktig 5 meter og den får plass. Det samme gjorde Toyota Landcruiserne mine også. Det har faktisk vært en del store biler innenfor disse portene i årenes løp.

– Så dette er første gangen jeg ikke har fått lukket porten helt. Det manglet ca én centimeter. Det skyldes to ting. For det første har jeg et innvendig håndtak på porten. Det er dette som vil subbe i bakfangeren.

– Men jeg har også en over snittet stor arbeidsbenk innerst, som da naturlig nok tar en del plass. Så de som lurer på hvorfor porten på garasjen min ikke har vært helt lukket i natt, vet nå svaret, avslutter Benny.

Les også: Går mot nytt rekordår for bilsalget

Video: Se mer av Audis flaggskip her