Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei på dere, jeg har en VW Touran 2,0 l 2011-modell, 140 hk og 6-trinns DSG. Den har gått ca 104.000 km. Bilen er fulgt opp på service osv. Jeg har i den siste tiden hatt problem med at jeg ofte må etterfylle kjøleveske og har hatt bilen inne til kontroll på merkeverksted.

Resultatet er at at jeg nå må skifte registerreim, vannpumpe, EGR-kjøler og kilreim. En reparasjon som VW skal ha ca 30.000,- for. Mitt spørsmål er om det er ‘normalt’ at en bil som har gått det min har, får slike feil ‘sånn uten videre’?

Benny svarer:

Heisann! Her har jeg egentlig lyst til å dele spørsmålet ditt inn i to. Først det som faktisk er feil med bilen din. Så prisen – som jeg faktisk synes var brutal.

Om vi begynnner med registerreimen, så har det vært litt fram og tilbake med skiftintervallene på 2,0 TDI-motorene. Men etter 6 år er det uansett ikke feil å skifte denne – mener jeg. Det blir dyrere om den ryker eller kammer over.

Om vannpumpa lekker, eller om de bare “tar den med når de først holder på der – som forebyggende" kan jeg naturlig nok ikke si noe om. Men jeg har merket meg at VW lenge har skiftet denne som nærmest en obligatorisk del, når de bytter registerreimen. Dette for å unngå omarbeid/reklamasjon om denne skulle begynne å lekke kort tid etter registerreim-byttet.

I og for seg greit nok. VW har litt tradisjoner for lekkende vannpumper. Men det gjør det jo ikke noe billigere for deg som forbruker.

Kilereimen det her snakkes om er nok en ren følgedel som er smart å ta med i samme slengen. Etter drøye 100.000 kilometer er det nok heller ikke feil.

Jeg vil anta at du har en lekkasje på EGR-kjøleren din, ettersom den skal byttes. Kanskje både på den og vannpumpa? Det er i så fall dette som gjør at du mister kjølevæske.

Eksempel på EGR-kjøler.
Eksempel på EGR-kjøler.

En EGR (Eksos Gass Resirkulering) -ventil er en mekanisk komponent på biler og spiller en vesentlig rolle for riktig funksjon på bensin- og dieselmotorer Systemet sørger for at bilen forbrenner drivstoffet effektivt ved resirkulering av utslippene fra eksosen. Det resulterer i bedre forbrenning og reduksjon i utslipp av skadelige gasser, særlig nitrogenoksid.

På noen biler, deriblant VW, kan dette systemet ha vannkjøling. Der det er vann, kan det som kjent bli lekkasje og jeg antar det er det som har skjedd i ditt tilfelle. Det er også slikt som kan skje etter 6-7 år og drøyt 100.000 kjørte kilometer. Selv om det nok er litt tidlig. Det handler litt om flaks og uflaks også.

Denne komponenten er egentlig laget for å vare bilen ut. Men jeg vet også at det forekommer innvendige lekkasjer på disse på biler med 2,0 TDI-motor. Etter det jeg kjenner til er det ikke noen kampanje eller utvidet garanti på denne delen. Men feilen er kjent.

Slik sett reagerer jeg ikke på jobben som må gjøres på bilen din. Det er innafor det man må regne med.

Det jeg imidlertid reagerer på er prisen du har fått oppgitt på denne jobben. Den synes jeg er ublu.

Jeg vet blant annet at det finnes EGR-kjølere å få ta i som piratdeler. Det samme med vannpumpe og registerreim-sett. Et merkeverksted er kanskje ikke de som gjør jobben billigst heller.

Her vil jeg tro du kan spare ganske mye på å sjekke litt rundt på forskjellige verksteder, før du får jobben gjort. Så mitt råd blir å be om/innhente spesifiserte tilbud fra flere forskjellige aktører. Ønsker deg lykke til!

Automatgir: Dette kan være en tikkende utgiftsbombe

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Nå gjelder det å passe godt på bilen

Video: VW-framtiden er elektrisk