"Ladbar hybrid" er en oppskrift som treffer godt i det norske nybilmarkedet, mens det tradisjonelle diesel- og bensinmarkedet har opplevd en sterk nedgang.

Da gjelder det å være på plass med aktuelle modeller. Kia har nylig lansert sitt siste tilskudd på stammen: Niro.

Den går rett inn i en svært populær bilklasse: Kompakt-SUV-segmentet. Her møter den blant andre Mazda CX-3, Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai. Men Niro er den eneste som tilbyr hybrid drivlinje...

God rekkevidde

Niro har faktisk en elektrisk rekkevidde på hele 58 kilometer, mens det offisielle forbruket er oppgitt til bare 0,13 l/mil.

Som vanlig må det tas noen solide forbehold om kjøremønster og temperatur.

Men hvordan oppleves den på veien, og er det mulig å gjenskape det lave forbruket og rekkevidden? Bli med på test:

Kia har ikke gått bananas på designfronten, denne gangen. Niro er en anonym og på grensen til kjedelig å se på. Men det praktiske er ivaretatt.
Kia har ikke gått bananas på designfronten, denne gangen. Niro er en anonym og på grensen til kjedelig å se på. Men det praktiske er ivaretatt.

Hva er nytt?

Niro er altså tilgjengelig med ladbar drivlinje. På papiret virker også motoren å være ganske frisk. Systemeffekten er på 141 hk, og det bør duge i en liten bil som dette.

For øvrig kan Kia tilby hengerfeste på sin ladbare Niro. Det er det ikke mange som kan! Den kan trekke 1,3 tonn.

Mer om Kia? I Brooms bilguide ligger det 119 vurderinger!

Hva er styrker og svakheter her?

Vi ligger på rundt 0,18 l/mil så lenge batteriet er fulladet. En litt lengre tur på norske vinterveier (1 time/75 km/-7 grader) gir et forbruk på 0,21 l/mil. Etter det kryper forbruket ganske raskt oppover. Men holder du deg under 100 km, kan du kjøre veldig rimelig her. Og i hverdagen gjør jo de fleste det...

Du kan også velge å spare batteriet til du kommer inn til tettbebygd strøk, der det er mye småkjøring.

Kompakt-SUV med ladekabel er populært. Særlig når rekkevidden er hele 58 kilometer.
Kompakt-SUV med ladekabel er populært. Særlig når rekkevidden er hele 58 kilometer.

Men bilen lar deg ikke velge å kjøre HELT elektrisk fra start av. Selv når du setter den i Eco-modus, vil bensinmotoren slå inn innimellom. Dermed mister den litt av hensikten for de som har lyst å kjøre HELT uten å bruke drivstoff på kortere turer.

I tillegg oppleves den litt slapp, og du må jage den for å få opp tempo. Forbikjøringer må derfor planlegges litt nøye...

Les vår store test av Kia Stonic her

Hva koster den?

Prisen på den ladbare utgaven starter på 289.900 kroner. Men nordmenn flest vil nok gå for topputgaven, Exclusive, som er den vi tester.

Da øker prisen til 344.00 kroner. Men så får du også det meste av utstyr –inkludert LED-kjørelys, elektriske skinnseter med kjøling/varme foran, adaptiv cruisecontroll og navigasjon med 8" trykkskjerm, for å nevne noe.

Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Niro byr på overraskende god baksetetplass! Her er det ikke mange i klassen som kan måle seg ...
Niro byr på overraskende god baksetetplass! Her er det ikke mange i klassen som kan måle seg ...

Hvem er konkurrentene?

Her er det ikke mange konkurrenter. Men Mini har nettopp kommet med en ladbar utgave av sin Countryman. Den koster litt mer, fra 369.000 kroner, men byr også på en del mer utstråling og kjøreglede enn Niro.

I tillegg har den større bagasjerom – og firehjulsdrift. Niro leveres utelukkende med forhjulstrekk.

Men det skal også nevnes at Minien har lavere elektrisk rekkevidde, og et høyere forbruk.

Les vår test av Mini Countryman S E her

Vil naboen blir imponert?

Neppe. Designet på Niro er rimelig traust. Dette er ikke en av modellene til Kia som vekker oppmerksomhet. Her utstråler du nøkternhet og god bakkekontakt. Midt i blinken for den norske folkesjela, det?

Kia bør kunne selge en god porsjon av sin ladbare Niro. Det er mye bil for pengene, og en romslig bil, med tanke på utvendig størrelse.
Kia bør kunne selge en god porsjon av sin ladbare Niro. Det er mye bil for pengene, og en romslig bil, med tanke på utvendig størrelse.

Broom mener:

Skal du ha ladbar hybrid i denne klassen, er Niro et av svært få alternativer. I tillegg er den jevnt over god å kjøre, uten å skille seg ut på noen måte.

Det er imponerende romslig i baksetet. Bagasjerommet er også godkjent – selv om 324 liter nok likevel er for knapt for mange barnefamilier.

Niro er et bilkjøp du gjør med fornuft og ikke følelser.

Hva mener eierne?

Kia Niro får svært god omtale i Brooms bilguide, der det er eierne selv som gir sin vurdering av bilen. Den får 8,8 poeng av 10 mulige. Les mer her

Visste du at:

– Kia tilbyr 3-årig service-avtale på Niro, som også inkluderer smøring av bremser og vask av bilen, til 326 kroner per måned.

– Broom testet Kia Stonic i nesten 200 km/t på tyske motorveier!

Kia Niro plug-in hybrid

Motor: 1,6-liter bensin + elmotor Effekt: 141 hk /265 Nm 0-100 km/t: 10,8 sekunder Toppfart: 172 km/t Forbruk: 0,13 l/mil Bagasjerom: 324/1.322 liter Lengde x bredde x høyde: 414/176/152 cm Vekt: 1.519 kg Pris fra: 262.400 kroner Pris testbil: 350.000 kroner

Den er liten – og kåret til verdens beste flere ganger