Norgesfavoritten som plutselig ble glemt
Her skjedde det mye – fort!
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny!
Jeg kjøpte meg for noen år siden den forrige generasjonen av Kia Sportage. En bil som virkelig slo an blant norske kjøpere. I fjor kom en helt ny generasjon, som jeg nå vurderer å kjøpe.
Men jeg merker meg at den ikke har truffet like godt. Har knapt hørt noe om den siden lanseringen, eller sett den på veiene. Hva i alle dager skjer? Det er jo en lekker bil, synes jeg. Blitt tøffere enn forgjengeren, har mer utstyr og høyere kvalitetsfølelse. Spørsmålet mitt: Synes du jeg burde ta sjansen på å kjøpe denne bilen? Hilsen Roger
Benny svarer:
Heisann. Først av alt. Jeg er enig i at denne bilen plutselig ble litt "borte" etter lansering. Kia hadde naturligvis store forventninger til oppfølgeren av suksessen de hadde med generasjonen før.
Men sånn ble det rett og slett ikke. Vi satt faktisk å diskuterte dette på kontoret her om dagen, biler som ikke helt klarer å følge opp tidligere suksess. For historien rundt nye Sportage er ganske interessant. Den sier mye om den utrolige utviklingen som har vært på markedet bare de siste par årene.
Her kan du lese testen av forrige generasjon Kia Sportage
Kostbar
Nye Sportage er nemlig ingen dårlig bil. Det kan jeg skrive under på, jeg har testet den. Min mening er at den er betydelig bedre enn forgjengeren. Designet er det sikkert delte meninger om, men jeg er enig med deg. Den er tøff!
Prisen er imidlertid den viktigste forklaringen på hvorfor dette ikke har fungert like godt som forgjengeren. Sportage er rett og slett en ganske dyr bil. Skal du ha topputgaven (og det vil mange nordmenn) med dieselmotor, får du 136 hk, firehjulsdrift, GT-line utstyrsnivå og automatgir, og en listepris på minst 550.000 kroner. Til den prisen begynner konkurrentene å bli tøffe.
Her kan du lese testen av dagens Kia Sportage
Lett valg for de fleste
La meg gi deg et eksempel: Startprisen på Mercedes GLC 350e er på 533.500 kroner! Da er nok ikke valget vanskelig, for de fleste. Her snakker vi tross alt fullverdig premiumbil – med 320 hk!
Forklaringen på den absurde prisforskjellen finner vi naturligvis i drivlinjene. Så stor avgiftsfordel får altså de ladbare hybridene.
For noen år siden var SUV med dieselmotor det eneste riktige. I dag er det annerledes. Nå er det ladbart som drar lasset. Også i dette segmentet.
Kia har flere modeller som er ladbare nå, så kanskje kommer det i Sportage også. Det ville i tilfelle kunne bli en ny suksessmodell.
For å svare på spørsmålet ditt: Enn så lenge er det nok andre biler som fremstår som bedre kjøp enn akkurat denne ...
Her er trolig Kias tøffeste konkurrent
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: