Denne salgskurven er mange misunnelige på

2017 blir nok et rekordår for premiummerket.

Mercedes selger biler i et enormt tempo, om dagen. 2017 er allerede bedre enn rekordåret i fjor. Og utviklingen har gått bratt oppover hvert år siden 2011. Illustrasjonsfoto
Mercedes selger biler i et enormt tempo, om dagen. 2017 er allerede bedre enn rekordåret i fjor. Og utviklingen har gått bratt oppover hvert år siden 2011. Illustrasjonsfoto

Premiummerkene selger bedre enn noen gang i Norge. Ikke minst har BMW, Volvo og Mercedes medvind. Det viser årets registreringsstatistikk med all tydelighet. Her ligger disse tre på henholdsvis tredje-, fjerde- og femteplass på merkestatistikken per november.

Det gjør det norske markedet temmelig unikt.

BMW gjør sitt beste år i Norge noen gang. Volvo har også rekordgodt salg – og det samme gjelder for Mercedes.

Siden 2009 har faktisk stjernemerket økt salget med nesten 2,5-gangen – fra 3.777 til 9.181 solgte, så langt i 2017.

Luksus-Mercedes: Selges etter fysisk tvang og sterkt psykisk stress ...

Tung tiårsperiode

Tiåret fra 1999-2009 var ingen god periode for Mercedes i Norge. Rustproblemer, manglende suksess på viktige volummodeller som C-klasse og GLK, elgtest-fadesen med flerbruksbilen A-klasse og et rykte for å være vel konservative, var noen av forklaringene på det.

Salget lå på mellom 3.000 og 3.700 biler i året, med unntak av 2007, da det steg til 4.870 – før det falt igjen i både 2008 og 2009.

Salget av heftige Mercedeser har tatt skikkelig av i Norge

Tidsskifte i 2012

Oppturen startet så smått i 2010, men det var først i 2012 det virkelig tok av. Da opplevde Mercedes stor suksess med sin første modell i kompakt-segmentet: Nye A-klasse.

Den ble en umiddelbar suksess, og var dessuten starten på en ny giv for resten av modellrekken. I tur og orden kom nye utgaver av C-klasse, E-klasse, S-klasse og GLE (tidligere ML) og GLC (tidligere GLK).

I 2015 var tallet på solgte biler oppe i 7.678. Og siden har det fortsatt oppover ...

Disse bokstavene står for mye moro!

Den ladbare SUVen GLC 350e er en stor bidragsyter til det rekordhøye Mercedes-salget i 2017.
Den ladbare SUVen GLC 350e er en stor bidragsyter til det rekordhøye Mercedes-salget i 2017.

Ladbart viktig

Allerede 12. november passerte den norske importøren salgsrekorden fra fjoråret, til tross for at en av bestselgerne, B-Klasse Electric Drive, gikk ut av produksjon i sommer.

Det er naturligvis de ladbare modellene som skaper det store volumet. Der har salget virkelig tatt av.

– Det er liten tvil om at nordmenn har trykket ladbare biler til sitt bryst og for vår del er det disse modellene som dominerer i toppen av salgsstatistikken. GLC 350e er vår mest solgte modell i år, forteller PR- og informasjonssjef, Audun Hermansen.

Den ladbare utgaven av GLC står for 95 prosent av totalsaget av denne modellen, og per november er det registrert 2.303 eksemplarer av disse i Norge.

Her kan du kjøre i ring rundt naboens SUV

Satser elektrisk

Mercedes er også i gang med en storstilt elektrisk offensiv med lanseringen av det nye merket EQ.

– Over 1500 kunder har reservert EQC som er den første modellen i en lang rekke helelektriske modeller fra Mercedes. Det er forventet en ny elbil hver 6-12 måned fra 2019 til 2022 og Daimler har selv uttalt at alle segmenter skal elektrifiseres, fortsetter Hermansen.

Den strategien er de naturligvis ikke alene om. Både Audi, BMW og Volvo har også en rekke elektriske modeller på vei.

Salget av Mercedes siden 1999 – basert på registreringstall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV).
Salget av Mercedes siden 1999 – basert på registreringstall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV).

Denne Mercedesen er verdens råeste stasjonsvogn