Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg var uheldig (tilbakestående i gjerningsøyeblikket) og fylte feil drivstoff, altså bensin på min dieselbil. Fylte 20 liter fra en feilmerket kanne på bilen, som da var godt nedpå reservetanken.

Før jeg visste om feilfyllingen, ble bilen startet, fikk gå seg god og varm på tomgang.Så kjørte jeg avgårde. Ikke en lyd eller annet ved avreise.

Det gikk ikke mer enn ca 1,5 km før jeg ved litt pådrag og ca 3.000 omdreininger opp en bakke fikk voldsom feiltenning, først tikkelyd, så takkelyd og videre kakkelyd i motoren. Fra tikk til kakk gikk det ikke mer enn 10-15 sekunder og motoren ble stoppet umiddelbart, og bilen ble hentet på bilhenger.

Den står nå på verksted med konstatert ødelagt rådelager.

Bilen hadde helt ny olje og plenty av den når den røk til. Har du hørt om andre tilfeller der feilfylling har forårsaket havari av rådelager? Mvh. Morten

Benny svarer:

Oppps... Denne var lei, Morten.

Men det er så utrolig fort gjort å ta feil. Enten det er en kanne i garasjen, eller det er fyllepistol på bensinstasjonen det er snakk om.

Resultatet kan bli, som du allerede har erfart, et kostbart motorhavari.

En fattig trøst midt oppi det hele er at du er langt fra alene om dette. Uten at det blir noe billigere av den grunn.

Så ja, dette har jeg hørt om mange, mange ganger. Som regel går det bra om man oppdager det i tide og ikke kommer så langt at man starter bilen. Men da er det også gjort.

Om man ikke starter, holder det å få tømt og renset tanken.

Om man, slik som i ditt tilfelle kjører avgårde og aner fred og ingen fare, så er fort motorhavari et faktum.

I motsetning til diesel, så smører ikke bensin i det hele tatt. Det betyr at om det kommer bensin inn i dieselpumper, commonrail-rør, dyser etc. så kan de bli ødelagt, da de normalt smøres av dieselen.

Selv om dieselmotorer har vesentlig høyere kompresjon enn en bensinmotor, så har de to drivstoffene helt forskjellig forbrenningssyklus. Belastingsskader på komponenter som stempler, råder, veivaksel og ventiler vil fort kunne oppstå. Det er det som har skjedd med deg og din Chrysler.

Som regel får man ett lite forvarsel i form av ukontrollert forbrenning, motorfusk. Da gjelder det å stoppe umiddelbart. Gjør man ikke det forsetter elendigheten med banking og risting i motoren i bilen og ofte så ender det altså helt galt...

Og - ja dette er minst like dyrt å reparere som det det høres ut som. Ofte er det billigere å skifte hele motoren enn å fikse opp igjen en havarert motor.

Må bare få ønske deg lykke til med å få bilen på hjulene igjen. Håper det ordner seg uten å bli altfor dyrt denne gangen.

Les også: Jo – det kan faktisk koste 7.000 kroner å bytte lyspærer på bilen

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Fortvilet Mercedes-eier. Hele motoren må byttes

Video: Har du sett den nye pickupen til Mercedes?