Drømmebilen kan ha en stor svakhet

Har blitt billig i bruktmarkedet – men her skal du passe på.

Audi A5 var en drømmebil for mange da den kom. Vurderer du en slik med bensinmotor, skal du imidlertid vite hva du gjør.
Audi A5 var en drømmebil for mange da den kom. Vurderer du en slik med bensinmotor, skal du imidlertid vite hva du gjør.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Endelig er tiden inne for meg til å oppfylle en bildrøm. En modell jeg har likt helt siden den kom. Nemlig Audi A5! Jeg har sett på 2009-2011 modeller med bensinmotor (jeg er dieselhater...) og vil ta en siste sjekk-ut med deg før jeg går til det skritt å skrive kontrakt.

Så: Hva bør jeg sjekke på en slik bil før jeg kjøper den? Mvh. Odd Arne.

Benny svarer:

Hei Odd Arne! Ja, det er nok mange som skjønner drømmen din om å bli Audi A5-eier. Forståelig nok. Dette var noe av det kuleste du kunne eie da de var nye.

Bilene er både lekre å se på og ikke minst byr de på en sporty og god kjøreopplevelse, samtidig som utstyrsnivået i de fleste bilene er høyt. Høy er også den opplevde kvaliteten.

Så har da bilene solgt ganske godt med tanke på den høye prisen de hadde. De har jammen holdt seg godt i pris på bruktmarkedet lenge også. Nå før du imidlertid de første årgangene og biler med høy kilometerstand til rundt 120.000 kroner. Det gjør så klart modellen mer tilgjengelig.

Audi A5 bygger i bunn og grunn på Audi A4. Selv om kvaliteten jevnt over er grei, så er ikke bilene helt feilfrie. Det aller verste, for deg som er diesel-hater, at bilene med bensinmotor kan ha et skyhøyt oljeforbruk.

En konstruksjonsfeil medfører at legeringen på sylinderveggene ikke er god nok. Det resulterer i unormal slitasje på sylindere, stempler og stempelringer. Hvilket i sin tur altså fører til at bilene med de berørte motorene slurper i seg motorolje på lik linje med en sulten hest som spiser havre.

Vi snakker fort om 1 liter per 1.000 km, eller mer... Å si at utbedring her kan bli dyrt er et mildt understament.

Audi og TFSI-bensinmotor kan bety skyhøyt oljeforbruk, sier Broom-Benny.
Audi og TFSI-bensinmotor kan bety skyhøyt oljeforbruk, sier Broom-Benny.

Konstruksjonsfeil er vel en garanti- eller reklamsjonssak tenker du kanskje? Ikke ta det for gitt. Historiene er både mange og lange, ikke minst her i "Spør-Benny spalten" over Audi-eiere som føler at den norske importøren ikke tar det ansvaret de burde i denne saken. En sak som også har vært mye omtalt i flere medier.

Personlig ville jeg vært svært skeptisk til å kjøpe en slik bil med bensinmotor.

S-tronic girkassen er heller ikke feilfri. Er den i orden, skal girskiftene nesten ikke merkes. Rykker og napper det, så vær obs. Det kan være bare en omprogrammering, men en del girkasser har også blitt skiftet. Det er dyrt.

Videre har det vært en del små-krøll også med det elektriske. Særlig rutehevere og spesielt på vinterstid er det ikke uvanlig at siderutene tuller det litt til. En del biler har også hatt trøbbel med klimaanlegget.

Alle elektriske funksjoner bør derfor sjekkes nøye. Bremser og forstilling er for så vidt slitedeler, men det bør like fullt sjekkes.

Det er med andre ord en god del å være oppmerksom på her.

Har du en Audi A5? Fortell oss om den her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Audi RS5: Råere enn noen gang – og langt billigere!

Video: Auda, Audi – denne var ikke helt heldig ...