Ingebjørg (33) satt i den hvite bilen da raset gikk

ÅLESUND/ODDA (TV 2): Ingebjørg pendler på riksvei 13 – landets farligste rasstrekning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ifølge tall fra Statens vegvesen er det registrert 684 steinras på riksvei 13 i Hordaland de siste 17 årene.

– Jeg tror ikke det er andre enn vi som bor oppe i dette her som kan forstå hvordan det er å leve med den rasfaren hver eneste dag, sier Ingebjørg Eitrheim Nondal til TV 2.

Hun sitter i bilen på tur hjem til Skare i Oddadalen og tenker tilbake på dramaet som utspant seg på den livsfarlige veien i forrige uke.

– Det er litt rart, jeg kjenner det er ubehagelig å kjøre her akkurat nå.

Den dramatiske torsdagsmorgenen kjørte hun inn i et stort steinras like utenfor Lausasteintunnelen i Odda.

– Jeg synes det var veldig skremmende, skjønte det ikke med en gang. Det var først en times tid etterpå at jeg forsto hva jeg hadde vært med på og hva som kunne ha skjedd. Da fikk jeg nesten panikk. Hva hadde jeg gjort hvis jeg hadde hatt ungene med i bilen, undrer Ingebjørg.

Flere ras

På den delen av riksvei 13 som ligger i Rogaland er det rapportert inn 579 steinras i perioden. Og ifølge tall fra Statens vegvesen er det registrert 20.300 små og store steinras på norske veier siden år 2000.

Ingebjørg Eitrheim Nondal vil ha økt rassikring. - Man kan ikke satse på å ha englevakt hver gang det kommer et ras, sier hun.
Ingebjørg Eitrheim Nondal vil ha økt rassikring. - Man kan ikke satse på å ha englevakt hver gang det kommer et ras, sier hun. Foto: Svein Morten Hagen/TV 2

– Vi har et terreng i Norge som gjør at vi må forvente at det kommer en del skred på vei. Er man uheldig så kan man enten bli truffet av ras eller kjøre inn i skredmasser som ligger på veien. Så sånn sett kan vi ikke si at det er 100 prosent trygt, sier geolog Tore Humstad i Vegdirektoratet.

– Må vi regne med at rasfaren øker?

– Vi har et klima allerede i dag som er krevende og gir oss mange steinsprang. Med mer nedbør og forskyving av tinebeltet oppover fjellsida, så er det ikke urimelig å tenke at det blir en økning, sier Humstad til TV 2.

Han og geologkollega Halgeir Dahle i Statens vegvesen står og ser på fjellsiden over E39 på Vartdalstranda på Sunnmøre. Her kjørte en bilfører inn i en steinblokk tidlig om morgenen 16. november.

Denne bilen kjørte inn i ei stor steinblokk på E39 på Vartdalstranda i Møre og Romsdal.
Denne bilen kjørte inn i ei stor steinblokk på E39 på Vartdalstranda i Møre og Romsdal. Foto: Kristian Haug Hansen/TV 2

– Det opplevdes nokså dramatisk. Alt gikk så fort. Plutselig bare smalt det og bilen ble fylt av røyk. Heldigvis kom vi oss raskt ut og kom oss i sikkerhet, forteller sjåføren av bilen, som ønsker å være anonym.

– Kan ikke stole på flaks

Både han og Ingebjørg Eitrheim Nondal er opptatt av rassikring.

– Veien må sikres skikkelig mot ras og store deler av strekningen jeg kjører daglig må kanskje legges i tunnel, mener Nondal.

– Det er en såpass utsatt strekning at man ikke kan satse på at man har marginene på sin side, og stole på at man har flaks eller englevakt hver eneste gang det kommer ras. Det føles jo ganske meningsløst at det blir prioritert ferjefritt E39 fremfor å rassikre veier, når man utsetter seg sjøl og folk man er glad i for den risikoen for å komme seg til og fra arbeid, sier Nondal.

Geologenes kartlegging og risikovurdering er viktige faktorer for om det blir satt i verk tiltak på de ulike veistrekningene.

Geolog Tore Humstad i Vegdirektoratet og geolog Halgeir Dahle i Statens vegvesen.
Geolog Tore Humstad i Vegdirektoratet og geolog Halgeir Dahle i Statens vegvesen. Foto: Arne Rovick/TV 2

– Det er absolutt behov for å jobbe videre for å sikre veinettet. Det er jo særlig for de som bor i område med mange hendelser og som trafikkerer flere ganger daglig så vil det bety en god del å få sikret veien, sier Humstad.

Samferdelsminister: – Lang jobb

Samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) erkjenner at Norge har en jobb å gjøre for å sikre veier bedre mot ras.

– Vi bor i et vakkert, men også vilt land. Vi jobber stadig med å gjøre det tryggere å ferdes på norske veier, både med trafikksikkerhet og i forhold til ras, sier han til TV 2.

– Vi investerer mye penger i å bygge ny vei og vedlikeholde det vi har. Samtidig har vi så mye vei at det å fjerne alle utfordringer og risiko, det er en lang jobb, sier han.

Ifølge Solvik-Olsen brukes det over én milliard kroner på rassikring hvert eneste år.

– Det brukes mye penger, men behovet er også veldig stort, sier han.

Tårer

For rasofferet fra Skare i Oddadalen var rasopplevelsen skremmende.

– Det har vært noen tunge dager nå egentlig der jeg har brukt mye tid på å prate om det som skjedde og hva som kunne skjedd, forteller Ingebjørg.

– Jeg har grått mye og brukt tid på å prøve å bearbeide det. Likevel tror jeg at det vil sitte i kroppen ei god stund, men jeg håper at jeg kommer meg greit gjennom det og kjøre bil uten å være redd for at jeg skal møte nye ras, sier hun.