I 1976 kom det en bil som etter hvert har blitt legendarisk. Golf GTI debuterte med 1,6-liters injection-motor og svimlende 110 hestekrefter. Bilverdenen ble aldri helt den samme.

Opp gjennom årene har VW fulgt opp med en rekke GTI-utgaver. Alle har ikke vært like vellykkede, men GTI-navnet har fortsatt en helt spesiell klang blant bilintereresserte.

Golf GTI har fortsatt stor suksess, men VW gir seg ikke med det. Golf R er en enda heftigere utgave over temaet sporty Golf. Denne bilen har hele 310 hestekrefter under panseret. Den har firehjulstrekk og gjør 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Det betyr at den i praksis kjører fra det meste av sportsbiler.

Hva er nytt?

Golf fikk en facelift tidligere i år. Den er ikke veldig synlig utenpå, det handler først og fremst om små modifiseringer, og mer nytt utstyr.

8-tommers berøringsskjerm er på plass, med fin grafikk og veldig bra brukervennlighet. Du får den også med hel-digitalt dashbord. Noen flere app-tjenester har kommet til.

Dette velger nordmenn når vi skal ha helt ny bil

Høy digitalfaktor, men det kunne nok vært litt mer særpreget og sporty.
Høy digitalfaktor, men det kunne nok vært litt mer særpreget og sporty.

Hva er styrker og svakheter her?

De opprinnelige GTI-bilene var ganske primitive saker. Motor og akselerasjon trumfet det meste annet, slik er det ikke lenger. I Comfort-modus oppfører Golf R seg som hvilken som helst snill og sivilisert Golf.

I Racemodus derimot... Da brøler motoren til, styringen blir tyngre, girskiftene kjappere og plutselig kjører vi sportsbil. Her kan vi trygt bruke betegnelsen "to biler i ett". Golf R klarer øvelsen på svært godkjent vis. Men for noen er den kanskje i overkant sivilisert, det er tross alt fortsatt en Golf...

Hva koster den?

Da hk-avgiften forsvant, var det svært gode nyheter for biler som dette. Golf R starter på 552.500 kroner. For en bil med 310 hestekrefter, firehjulstrekk og utmerket DSG-automat er det slett ikke ille.

Testbilen har en lang liste med ekstrautstyr i tillegg. Noe bør du nok velge, endel annet er mer "kjekt å ha". Men vi ender i alle fall på 666.000 kroner, alt inkludert.

Hvem er konkurrentene?

Honda Civic R gjør mye av det samme, men er omtrent 200 ganger mer utagerende enn Golf. Den kommer også bare med tohjulstrekk. Konsernbror Audi S3 har samme motor under panseret, startprisen ligger rundt 60.000 kroner over Golf. Mer statusopptatte kjøpere vil nok vurdere den.

BMW M140i er råskinnutgaven av 1-serie, den har 340 hk og starter på 628.000 kroner. Lavere pris? Da kan du se på Skoda Octavia RS. Der får du 230 hestekrefter til såvidt over 400.000 kroner. Men også en bil som er en god del tregere enn Golf R.

Så kommer vi naturligvis ikke unna Ford Focus RS. Der får du 350 hestekrefter og herlige kjøreegenskaper. Den starter på 632.000 kroner.

R er den raskeste Golfen til nå.
R er den raskeste Golfen til nå.

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Vil naboen bli imponert?

Det er gode mulighet for at han eller hun tror du har kjøpt en helt vanlig Golf. Stylingen er diskret, og R-en i grillen er det nok mest kjennere som skjønner noe av. Når du starter opp, sladrer imidlertid motorlyden om at dette er noe utenom det vanlige

Broom mener:

Under et ganske diskret ytre, skjuler det seg en en svært potent bil. Golf R er en ekte kjøremaskin. Kraftoverskuddet er herlig, lyden matcher det som bor under panseret, og kjøreegenskapene blir slik du vil ha dem, fra komfortabelt til sporty.

Skal vi trekke for noe, må det være at den mangler litt av råskapen enkelte konkurrenter besitter. Golf er og blir en "voksen" bil. Men har du ikke moro bak dette rattet, kan du umulig ha sans for bilkjøring.

Denne byr på MYE vintermoro

Hva mener eierne?

115 Golf-eiere har lagt inn vurdering av sin bil i Brooms bilguide. Klikk her for å lese hva de mener:

Visste du at:

– Golf R er den raskeste Golfen noensinne.

– VW Golf erstattet den legendariske Bobla i 1974. Da var det mange som var skeptisk til at den skulle klare å følge opp suksessen...

– Dagens Golf-generasjon er rundt 100 kilo lettere enn bilen den erstattet, til tross for at den fikk mer utstyr.

Med 310 hestekrefter og firehjulstrekk er dette en super vinterbil. Og sommerbil, og høstbil, og vårbil!
Med 310 hestekrefter og firehjulstrekk er dette en super vinterbil. Og sommerbil, og høstbil, og vårbil!

VOLKSWAGEN GOLF R

Modell: 2,0 TSI 4Motion DSG Motor: 2-liter bensin Effekt: 310 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 4,6 sek Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,71 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,27 - 1,79 - 1,43 meter Vekt: 1430 kg Bagasjerom: 343/1.233 liter Pris fra: 552.500 kroner

GTI: Nei, denne hadde ikke VW så mye tro på...

Liten SUV fra VW, se video av T-Roc under: