Salget av droner har tatt av de siste årene, og lite tyder på at nordmenn har mistet interessen for de førerløse luftfartøyene.

Elektronikkjedene har opplevd en stor økning siden de ubemannede farkostene kom for salg i 2013.

I 2016 var det ifølge Luftfartstilsynet solgt rundt 40.000 droner i Norge, og ifølge en fersk undersøkelse fra Opinion eier 230.000 nordmenn én eller flere droner. 843.000 nordmenn vurderer å kjøpe en drone, opplyser bransjeorganisasjonen UAS Norway.

Ifølge Avinor utgjør uforsvarlig og ulovlig bruk av droner et økende problem. I 2017 har det vært 35 tilfeller der ulykker og alvorlige hendelser med droner er innrapportert av piloter, bakkemannskap og flygeledere.

Ved norske lufthavner har det vært flere tilfeller av ulovlig droneflyging i høst. I oktober måtte en rullebane på Oslo lufthavn stenge etter en droneobservasjon, og i september kunne en drone på 1800 meters høyde ha lammet hele trafikken ved Oslo lufthavn.

– Droner er en kjempebekymring for piloter. Det er klart de skvetter når de flyr under en drone. Det er farlige situasjoner som vi må prøve for enhver pris, sa Anders Kirsebom, administrerende direktør i Avinor flysikring A/S, under en konferanse i forrige uke.

– Reell kollisjonsfare

Ifølge ham var verken politiet eller Avinor forberedt på droneproblemet. Avinor sier at de vil politianmelde enhver sak hvor droner utgjør en fare for flytrafikken. I verste fall kan hobbypiloter risikere krav om millionerstatning og fengselsstraff, ifølge politiet.

– For fly som er i landings- eller avgangsfasen, utgjør droner en særlig stor fare, ganske enkelt fordi flyene er så nærme bakken at det er en reell kollisjonsfare mellom fly og drone. Dette kan medføre en uønsket luftfartshendelse eller i verste fall et flyhavari. Det er også grunnen til at det er forbudt å fly droner nærmere enn fem kilometer fra en lufthavn, med mindre man har avtalt dette med tårnet, sier direktør for flysidedrift i Avinor, Henning Bråtebæk.

– Kanskje ikke den perfekte julegaven

Nå advarer en flysikkerhetsoffiser i Luftforsvaret mot å gi drone i julegave. Etter flere nestenkollisjoner, blant annet der et av Forsvarets Bell-helikoptre fløy rundt 40 meter under en drone, ber major Karl Bottolfsen nordmenn ha flysikkerhet i bakhodet når de handler julegaver, skriver Forsvarets Forum.

– Den som opererer en drone har et stort ansvar. Den som gir bort en drone i gave bør være sikker på at mottaker av denne gaven er sitt ansvar bevisst. En drone er derfor kanskje ikke den perfekte julegaven, mener sikkerhetsoffiser Bottolfsen.

Han påpeker at det ikke opplyses ved kjøp av droner at det er et omfattende regelverk for å fly droner. Hobbypiloter må selv sette seg inn i Luftfartstilsynets droneregler.

Noen droneregler for hobbypiloter:

  • Du skal alltid kunne se dronen i luften.
  • Ikke fly nærmere enn 5 kilometer fra lufthavner, med mindre annet er avtalt.
  • Maksimal flyhøyde er 120 meter over bakken.
  • Hold en avstand på 150 meter fra folk, bygninger og trafikk. Ikke fly over festivaler, militære områder eller sportsarrangementer.
  • Som dronefører har du fullt ansvar for skader på personer og eiendeler.

Oversikten er ikke fullstendig. For kommersielle operatører kan andre regler gjelde.

Kilde: Dronelek.no