VELTET: Mannskaper fra Statens havarikommisjon for Forsvaret ved redningshelikopteret til 330 skvadronen som veltet under testing, såkalt bakkekjøring, på Sola flystasjon fredag ettermiddag.
Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix
VELTET: Mannskaper fra Statens havarikommisjon for Forsvaret ved redningshelikopteret til 330 skvadronen som veltet under testing, såkalt bakkekjøring, på Sola flystasjon fredag ettermiddag. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

Redningshelikopter veltet: – Kunne ha endt i en enda større tragedie

Statens havarikommisjon for Forsvaret etterforsker saken, etter at det første av Norges nye redningshelikoptre veltet fredag ettermiddag mens motoren var i gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens havarikommisjon for Forsvaret har igjennom hele helgen jobber for å kartlegge årsaken til at Norges splitter nye redningshelikopter AW101 veltet inne på basen på Sola i Stavanger sist fredag.

– Vi har ikke grunnlag for å si noe om årsaken til ulykken på nåværende tidspunkt, sier havariinspektør og leder for undersøkelseskommisjonen på Sola, Håkon Sitre, til TV 2 Nyhetene.

– Med bakgrunn i samtaler med vitner til hendelsen er det ikke behov for å gi noen tilrådinger til industrien som bruker AW101 om å sette denne helikoptertype på bakken i andre land, sier Sitre.

– Betyr dette at det er menneskelig svikt som er årsak til ulykken?

– Det er det for tidlig å si noe om, sier Sitre.

Så langt har man avhørt de som var involvert i ulykken for å få et bilde av hva som skjedd.

– Vi har en godt bilde av selve hendelsesforløpet. Flere har forklart at de opplevde situasjonen som svært dramatisk sist fredag, og at det var en reell mulighet for at dette kunne ha endt i en enda større tragedie, forklarer Sitre.

Om bord i helikoptrene finnes det både tale- og ferdskriver. Disse vil kunne gi et godt svar på hva som var årsaken til at helikopteret veltet.

Prosessen med å heve helikopteret er nå i full gang.

– Disse «boksene» vil bli hentet ut så fort helikopteret er hevet og sikret. Tale- og ferdskriveren vil bli sendt til utlandet for analyse, og vi regner med at informasjonen derfra kan gi svar på hvorfor helikopteret veltet, sier Sitre.

Representanter for leverandøren Leonardo som har bygd AW101 er også til stede.

Dette er det første havarioppdraget til den nye Statens havarikommisjon for Forsvaret som ble opprettet med virkning fra 1. november.