Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV-en Duster har vært en stor suksess for lavprismerket Dacia i mange år. Her har de en bil som koster vesentlig mindre enn de fleste konkurrentene. Duster er enkel, ukomplisert og ujålete. Det har vist seg at mange har sans for den kombinasjonen i en bil.

Her hjemme har Duster i flere år vært den eneste Dacia-modellen som selges som nybil. Importøren har valgt å prøve seg forsiktig fram, og det vil være en overdrivelse å si at salget har vært høyt. Det har ligget på noen hundre eksemplarer i året. Men nå forventer man en solid økning, med helt ny modell på vei inn.

Sydenfølelse

Brooms bilekspert Benny Christensen har stått tidlig opp og reist til et sted de fleste av oss vel forbinder med sol og sommer, og ikke bilkjøring i slutten av november. Dacia har invitert biljournalister fra hele Europa til Athen i Hellas. Og nå har Benny hatt noen timer ute på veien med nye Duster. Vi tar en telefon for å høre hvordan det går:

Ring, ring:

– Hei, Knut! Du nå har jeg litt Sydenfølelse her. Kjører rundt på noen svingete veier oppe i fjellene, det er nesten som å være på ferie og ha leiebil. Bare synd jeg skal hjem i igjen i morgen, her kunne jeg godt ha vært en uke eller to, skal jeg si deg!

Nye Duster på rekke og rad, klare for den første prøvekjøringen.
Nye Duster på rekke og rad, klare for den første prøvekjøringen.

Dette er perfekt feriebil, hvis du tør!

Solgt mer for hvert år

– Ja, det kan jeg tenke meg. Bra bil, eller?

– Dette har jeg faktisk gledet meg til. Dacia Duster er en skikkelig annerledesbil i det norske markedet. Den våger å skille seg ut, samtidig som den ikke forsøker å utgi seg for noe den ikke er. Dette er en jordnær, ujålete og veldig ærlig bil. Det har jeg sans for, sier Benny.

– Men bare for å starte med noe vi snakket litt om før du dro. Er den egentlig helt ny?

– Det er et godt spørsmål. Svaret er nok ikke helt opplagt. Mye under skallet her er tatt med videre fra den første. Størrelsen er også lik. Dels skyldes nok det at Dacia ikke vil endre for mye på noe som fungerer. Dessuten at Duster faktisk har solgt mer for hvert år den har vært på markedet. For de fleste andre bilmodeller er det motsatt. De selger mest i starten, så daler det. Derfor har nok også Dacia følt at det ikke var noe poeng å endre bare for å endre.

Denne vinkelen er kanskje ikke der Duster tar seg aller best ut...
Denne vinkelen er kanskje ikke der Duster tar seg aller best ut...

Her snakker vi super-sjelden bruktbil

Begynner å se bra ut

– Når det er sagt. Jeg tenkte først at den ligner veldig på første generasjon da jeg så den nye i dag. Men så fikk jeg se den ved siden av den gamle, og da er det lett å se endringene. Designmessig handler mye om lamper og grill, litt mer offroadstaffasje og frontrute som er vinklet annerledes, det siste skal også bidra til mer innvendig plass, forteller Benny.

Interiøret på dagens Duster kan vel best beskrives som spartansk. Ergonomien er heller ikke optimal. Her var det helt klart rom for forbedring:

– Og det har vi fått. Det begynner å se ganske bra ut nå. Du er ikke i tvil om at du sitter i en rimelig bil, men det er skikkelig gjort. Dessuten har den fått mer utstyr, både som standard og som tilvalg. Bilen jeg kjører nå har både blindsonevarsling, helautomatisk klima, cruisekontroll, en velfungerende navigasjon og automatgir. Det siste vet vi mange har savnet på dagens bil. Dacia har også helt tydelig jobbet med støydempingen. Den har blitt mye stillere innvendig, det er viktig for å underbygge følelsen av komfort, sier Benny.

Interiøret er nytt og langt mer moderne enn tidligere.
Interiøret er nytt og langt mer moderne enn tidligere.

Forhjulstrekk og 4x4

Som i dag kommer nye Duster med 1,5-liters dieselmotor på 110 hestekrefter. Den får følge av en 1,2-liters bensinmotor på 125 hestekrefter.

– Det siste kan nok være smart i det norske markedet. Begge motoralternativene blir å få med enten forhjulstrekk eller 4x4. I dag har jeg kjørt dieselmotoren.

– Den kan vel best beskrives som "helt grei" og appellerer ikke akkurat til racerføreren i deg. Overskuddet er beskjedent, men den henger nå med resten av trafikken. Slik sett kler den resten av bilen på en god måte.

En Duster på støvete, gresk fjellvei. Snart er den også i Norge.
En Duster på støvete, gresk fjellvei. Snart er den også i Norge.

Topp 5: Dette er Norges billigste med 4x4

Solid salgsøkning

– Hva med prisene?

– Det er naturligvis noe mange lurer på. Og her har jeg gode nyheter. Utgaven med forhjulstrekk starter som i dag på 190.000 kroner, pluss frakt og levering. Med 4x4 er startprisen 258.000 kroner. Det betyr at Dacia holder prisene sine nede, selv om bilen har blitt både mer påkostet og vesentlig mer moderne. Den er fortsatt – med god margin – Norges billigste SUV, forteller Benny.

– Den norske importøren håper også på solid salgsøkning neste år, de har et mål om 500 nye Duster. Det bør være mulig for nå gir den mer bil for pengene enn noen gang før. Det tror jeg konkurrentene skal merke, samtidig som en god del kunder nok finner ut at de kan få en helt ny Duster til samme pris som mange to-tre år gamle konkurrenter.

– Men du, nå må jeg stikke! Det er mer kjøring på gang, etter hvert også med bensinmotor. Mer om den når jeg er tilbake og har testen klar!

Les testen av Duster: En av de mest spesielle nybilene du kan kjøpe

Se video av nye Duster under: