Norsk vinter byr på utfordrende kjøreforhold mange steder. Derfor brukes blant annet tusenvis av tonn med salt, slik at veiene ikke skal bli for glatte. Prisen vi må betale, er at bilene våre blir veldig utsatt for rust. Illustrasjonsfoto
Norsk vinter byr på utfordrende kjøreforhold mange steder. Derfor brukes blant annet tusenvis av tonn med salt, slik at veiene ikke skal bli for glatte. Prisen vi må betale, er at bilene våre blir veldig utsatt for rust. Illustrasjonsfoto

Nå gjelder det å passe godt på bilen

Her kan det fort bli skader for tusenvis av kroner.

For alle som er glade i bilen sin, er vinteren en prøvelse. Det å ligge bak saltebilen og tenke på hvordan de små saltkornene finner kriker og kroker å legge seg i, er nok til å miste nattesøvnen.

Intensjonen er naturligvis god. Det handler om trafikksikkerhet, og de fleste veiene blir betydelig tryggere å kjøre på når de blir saltet. Selv om det naturligvis er delte meninger om effekten av salting også. Noen synes det hadde vært like greit å la snøen og isen ligge.

Uansett om vi liker det eller ikke, så er salting neppe noe som blir borte med det første. Det betyr at du som bileier bør ta dine forholdsregler ...

Disse bilene ruster mest

Vask ofte

Det billigste og for mange mest effektive grepet du kan gjøre, er å vaske bilen ofte.

– Ja, det er faktisk så enkelt. Men det er klart, bilvask er liksom ikke like fristende når sluddet kommer vannrett og det er meldt like trist vær dagen etter. Her gjelder det å huske på at alt hjelper. Særlig underspyling er viktig nå i vinterhalvåret, understreker Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Norske bestselgere får ruststryk

Polering og voks

Selv om vinteren allerede er godt i gang, er det også smart med en skikkelig polering og voksing av lakken.

– Absolutt! Det er ikke for sent, selv om vi nærmer oss desember. Gjør du dette, blir skitt og salt mye lettere å fjerne. Det er imidlertid viktig å huske på at bremser og understell er uansett er like sårbart. Så skal du motvirke det, er det en eller annen form for understellsbehandling som gjelder, sier Broom-Benny.

Skjulte rust med papp og maling

– Tenk deg om

Skal du ha en understellsbehandling er det smart å undersøke litt før du setter i gang. Det finnes flere typer på markedet, og noen kan rett og slett føre til at rustgarantien på bilen opphører.

– Ja, det er noen som borer hull i karosseriet for å sprøyte inn fyllmasse i kanalene. Da risikerer du at den opprinnelige garantien ikke gjelder mer.

– Det er også lurt å sjekke at du ikke legger rustbehandling utenpå områder som allerede er utsatt for rust. Da kan du gjøre vondt verre.

Når det gjelder bremseskivene, som er veldig utsatt for rust på særlig moderne biler og elbiler, er trikset rett og slett å bruke bremsene skikkelig med jevne mellomrom.

– Da får ikke rusten festet seg like godt, sier Broom-Benny.

Denne rustholken ble solgt for nesten 15 millioner kroner

Blank folie gir usynlig og god beskyttelse av lakken.
Blank folie gir usynlig og god beskyttelse av lakken.

Folie

Lakken kan du forøvrig beskytte med folie, også. Og her trenger du ikke nødvendigvis å gå for helfoliering.

– De siste årene har folie blitt veldig populært. Noen bruker det mest fordi det pynter opp bilen, eller for å skifte til en annen farge. Men faktum er at det også er veldig god beskyttelse av lakken.

– Nå har det også litt populært med blank folie. Den er tykkere enn farget folie, så den beskytter enda bedre. Her kan du også velge å bare beskytte de mest utsatte stede på bilen, for eksempel panser, frontfanger, kanaler og speilhus.

Tidlig innsats viktig

mange moderne biler har ikke like tykke karosseriplater som de gamle. Konsekvensen er at det skal mindre skade til, før det blir gjennomrustning. Det er stor forskjell på metallet i en gammel Volvo 240 og en helt ny XC60.

– Derfor er det ekstra viktig at vi er flinke til å ta vare på også de nye bilene. Og det er slik at jo tidligere du begynner å beskytte bilen, jo større effekt har det, påpeker Brooms bilekspert.

Dette er de 10 bilmerkene med flest feil