Nå får du Volvos store SUV til under 50.000 kroner

Men da er det også et par ting du skal passe på...

Første generasjon Volvo XC90 begynner virkelig å bli rimelig i bruktmarkedet. Her er det også veldig mye å velge mellom.
Første generasjon Volvo XC90 begynner virkelig å bli rimelig i bruktmarkedet. Her er det også veldig mye å velge mellom.

Volvo XC90 kom på markedet første gang i 2003, og skulle snart markere seg som en av Volvos viktigste modeller noensinne.

Dette var bilen som viste at Volvo kunne ta opp kampen mot de tyske premiummerkene, samtidig som den hadde med seg mange av de klassiske Volvo-verdiene.

Den var stor, komfortabel, rommelig og smart innvendig – og kanskje ikke overaskende også noe av det sikreste du kunne kjøpe av nybil.

Staselig familieskyss

Så ble da også XC90 umiddelbart en stor suksess. Høyt salg og gode marginer, sørget for at XC90 nesten egenhendig skaffet Volvo gode overskudd i flere år.

Her hjemme var dette i mange år regnet som staselig familieskyss, samtidig som den var hakket mer folkelig og diskret enn de de tyske premium-rivalene. Særlig de første årene solgte XC90 godt, det gjør at det også er mye å velge mellom i bruktmarkedet.

XC90 er et velkjent syn både i skjærgården og på fjellet. For Volvo var dette en svært viktig modell.
XC90 er et velkjent syn både i skjærgården og på fjellet. For Volvo var dette en svært viktig modell.

LES OGSÅ: Nå er det helt slutt for storselgeren

Blitt en gammel bil

Her har du flere hundre eksemplarer å velge mellom. Alt fra 2003-modeller med svært høy kilometerstand, til 2013/14-utgaver som var de siste før en helt ny generasjon kom inn.

Nye XC90 var forresten også virkelig helt ny. Den var et solid skritt opp i forhold til forgjengeren, og har nok også bidratt til at bruktprisene har ramlet mye de siste årene.

Første XC90 har plutselig blitt en gammel bil i manges øyne, det gjenspeiler seg også i prisene.

Ofte flere eiere

Det er nemlig ikke veldig lenge siden de rimeligste bilene i bruktmarkedet begynte å krype under 100.000 kroner. Nå har de falt mer, og 50.000 kroner har blitt den nye prisbunnen, i alle fall enn så lenge...

Da snakker vi som oftest 2003-modeller, som gjerne har et høyt antall kilometer på telleren. De fleste har dieselmotor, men det ble også solgt endel med bensinmotor. De ble lenge sett på som temmelig ukurante i bruktmarkedet, men med mye negativt fokus på diesel i det siste, er dette i endring.

Til 50.000 kroner, kan du regne med å få en XC90 som har gått et sted mellom 250.000 og 300.000 kilometer. Bilene har ofte hatt flere eiere, og oppfølgingen kan nok være litt "ujevn".

Første generasjon XC90 hang med i mange år, interiøret ble svært gammeldags mot slutten.
Første generasjon XC90 hang med i mange år, interiøret ble svært gammeldags mot slutten.

Trenger ikke være et kupp - selv om det er billig

Dårlig kvalitetsrykte

Nå går det ikke an å skrive om brukt XC90 uten å ta med at dette er ganske langt unna å være verdens beste bil.

Slik sett vil de billigste eksemplarene nesten uten unntak være risikosport. Her er det mye som kan gå i stykker:

– Ja, XC90 sliter med et dårlig kvalitetsrykte, som dessverre for bilen nok er ganske fortjent. Her handler det om mange ting. Elektriske feil er en gjenganger, det samme er dårlige bremseskiver. Mange har skjevt slitte dekk, bakhjulslagre er også et kjent problem. Og så må jeg ta med motorfeil og svake girkasser, det kan virkelig bli kostbart, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Volvo gjorde en kjempejobb med interiøret. Her sitter sju personer komfortabelt, og det er mange smarte løsninger rundt om i bilen.
Volvo gjorde en kjempejobb med interiøret. Her sitter sju personer komfortabelt, og det er mange smarte løsninger rundt om i bilen.

Engasjert eier: - Ikke mobb bilen min!

Så ny bil som mulig

– Med såpass høy kilometerstand kan egentlig hva som helst skje – og det skjer. Slik sett ville jeg nok tenkt meg veldig godt om før jeg kjøpte XC90 til denne prisen. Da er det i alle fall utrolig viktig å sjekke bilen nøye før kjøp - og ha penger i bakhånd til nødvendige reparasjoner.

Ikke overraskende mener han det er smart å legge en god del mer penger i det, hvis man skal kjøpe brukt XC90.

– Jeg anbefaler da å kjøpe så ny bil som mulig, og helst fra etter faceliften som kom fra 2007-modellen. Da snakker vi fra rundt 200.000 kroner og oppover. For totaløkonomien er det lurt å legge så mye penger som mulig i selve kjøpet, her blir det fort dyrt å kjøpe billig. Komplett servicehefte er et must på XC90, det gjelder også å sjekke at alt på bilen virker som det skal, her blir det fort kostbart å fikse ting, avslutter Benny.

Klikk her for brukt Volvo XC90 på autodb.no

Klikk her for brukt Volvo XC90 på finn.no

Vi gjør oppmerksom på at Autodb og Broom har samme eier

Her kan du lese mer om XC90 i Brooms bruktbilguide

Se video: Nye XC90 fikk solid priskutt