Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De ladbare hybridene har tatt helt av i det norske markedet. Godt hjulpet av at de kommer gunstig gjennom avgiftssystemet, har denne bilklassen på kort tid vokst til å utgjøre rundt 20 prosent av det totale nybilsalget.

En av dem som virkelig har truffet markedet her, er Volvo. De tilbyr ladbar hybrid-drivlinje på både SUV-ene XC60 og XC90 – og storbilene S90/V90. Det har kundene så til de grader fått med seg.

Venter på ladbar Volvo

Da XC60 ble lansert tidligere i år, hadde Volvo rundt 1.700 bestillinger inne, i god tid før bilen var i landet. 94 (!) prosent av disse gikk for den ladbare hybriden T8, med 407 hestekrefter.

Med en slik etterspørsel blir det naturlig nok ventelister. Det er mange nordmenn som sitter og venter på sin ladbare Volvo. De har akkurat fått en god nyhet.

En plutselig omprioritering i Volvos europeiske distribusjon fører nemlig til at 1.500 nye Volvo T8 blir levert Norge langt tidligere enn først forespeilet. Dette omfatter XC90, V90 og XC60 T8. Opprinnelig lå det an til levering til Norge i tredje kvartal 2018. Nå kommer disse i stedet i første eller andre kvartal.

XC90 var første ut blant de ladbare Volvoene. T8-utgaven står for en stor del av salget.
XC90 var første ut blant de ladbare Volvoene. T8-utgaven står for en stor del av salget.

Lyst på denne? Da må du vente i nesten ett år

Førsteprioritet

– Grunnet utviklingen i nybilsalget i Norge, med stort trykk på el og plug-in hybrider, har norske kunder nå blitt førsteprioritet i hele Europa på våre T8-modeller, opplyser Mats Ohlsson, Market Area Director ved Volvos hovedkontor i Göteborg.

Hos den norske Volvo-importøren har de lenge jobbet for å få prioritert etterspørselen overfor fabrikken, og nå ser den svenske bilprodusenten omfanget av omveltningene i det norske bilmarkedet.

På langtur i 32 år gammel Volvo-sjeldenhet

Ladbare hybrider har de siste årene tatt en solid del av det norske nybilmarkedet.
Ladbare hybrider har de siste årene tatt en solid del av det norske nybilmarkedet.

Oversolgt kapasiteten

– Det er veldig hyggelig å bli prioritert foran alle andre i Europa – spesielt på bakgrunn av etterspørsel i dette viktige segmentet. Det viser at Norge er blitt et av de mest spennende bilmarkedene i Europa og viser vei i det grønne skiftet, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norge.

I tillegg til de allerede solgte bilene, har Volvo nå et ekstra volum av V90 T8 Business Edition tilgjengelig for norske kunder i første halvdel av 2018.

– Disse toppmodellene har formidable kraftressurser med en kombinert effekt på hele 407 hk. Det er en uslåelig kombinasjon. Volvo har hatt stor suksess med ladbare hybrider i Norge, og vi har oversolgt produksjonskapasiteten i lang tid fremover, sier Herland, i en pressemelding.

En liten ladeluke på venstre forskjerm viser at denne Volvo V90-en er ladbar.
En liten ladeluke på venstre forskjerm viser at denne Volvo V90-en er ladbar.

Stor etterspørsel

Den ladbare suksessen startet med XC90, og i år fikk den følge av lillebror XC60, og V90. I slutten av april startet produksjonen av den nye Volvo XC60 T8 på Torslanda-fabrikken utenfor Gøteborg.

Forhåndsinteressen her til lands var stor. I løpet av få uker bestilte mer enn tusen nordmenn den eksklusive SUV-en, uten å ha sett den, og i skrivende stund har over 3.400 kunder bestilt en ny XC60. De fleste har valgt toppversjonen. Parallelt har over 1.500 nordmenn bestilt V90 T8 og nær 1.700 XC90 T8, bare i år.

De kjører luksus-SUV – og sparer mye penger

Se video under: Her er Volvo V90 i Norge