Ford har både lange og stolte tradisjoner med å produsere fornuftige familiebiler.

De var en av pionerene for moderne bilindustri med Henry Fords geniale produksjon av T-Forden. Bilen som for alvor satte fart på Ford Motor Company, allerede tidlig på 1900-tallet.

Siden har suksessene vært mange. Navn som Mustang, F-serie og Taunus er tre eksempler på storselgere, om vi titter litt bakover i Ford-historien.

Erstattet Sierra

I år feirer Ford nok et jubileum og en suksess.

Denne gangen er det en ekte folkehelt, nemlig Ford Mondeo det gjøres ære på. Det er ikke få barnehagebarn, svigermødre, handleposer, bleiepakker, treningsbager og dokumentmapper her i Norge som er blitt fraktet rundt i en slik.

Nå er det 25 år siden vi stiftet bekjentskap med den populære familiebilen for første gang. Mondeo erstattet Ford Sierra som var en raring på mange måter. Denne erstattet igjen klassikeren Ford Taunus – som kom allerede på 50-tallet.

Det som er litt morsomt med Mondeo er at Ford med denne modellen – fornuftig nok – gikk tilbake til forhjulstrekk. Noe de egentlig gikk bort fra allerede i 1970 etter å ha hatt det i mange, mange år. Alle som har kjørt Ford Sierra og Taunus med bakhjulstrekk på glatte vinterveier, forstår nok hva jeg mener ...

Les mer om Ford Sierra her:

Fire eller fem?

De lærde – og ikke fullt så lærde – strides om Mondeo har kommet i fire eller fem generasjoner. Det er andre generasjon/faceliften i 1996 som er stridens kjerne.

Vi velger i denne artikkelen å dele den opp i fem. Så får de som er dypt uenige ha oss tilgitt ...

Dette er USAs mest solgte bil:

Første generasjon

Første generasjon Mondeo hadde et svært aerodynamisk design, med glatte linjer.
Første generasjon Mondeo hadde et svært aerodynamisk design, med glatte linjer.

Bilen ble vist første gang 23. november 1992, men salget startet ikke før utpå vårparten 1993, nærmere bestemt i mars.

Den kom fra starten av både som firedørs sedan, femdørs kombi og ikke minst stasjonsvogn. Bilene for Europa ble produsert ved Fords anlegg i Gent, Belgia.

Mondeo ble lansert som «world car». Det vil si en modell som med få endringer skulle selges over hele verden, for å spare penger. Søstermodeller ble markedsført som Ford Contour og Mercury Mystique på det nordamerikanske markedet.

Under utviklingen av Mondeo brukte Ford konkurrentene Nissan Primera og Honda Accord som sammenligning. Plattformen var helt ny for Monedo, mens noen av Zetec-motorene var kjent fra Fiesta og Escort tidligere. En var imidlertid helt ny, nemlig den populære 2-literen på 136 hk. Man fikk også Mondeo med dieselmotor.

Sikkerhet var viktig. Det var den første bilmodellen som ble levert med airbag som standard i alle modeller helt fra starten av.

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

Andre generasjon

Stor facelift eller ny bil? Det er det mange og delte meninger om.
Stor facelift eller ny bil? Det er det mange og delte meninger om.

I 1996 var det tid for en oppdatering. Ford hadde fått en del kjeft for kjønnsløst og intetsigende utseende, og for dårlig effekt på frontlysene.

Bilen gjennomgikk en av bilhistoriens største facelifter. Det er nesten bare dører og tak igjen av det opprinnelige.

Nytt var nå at Ford hadde fått ideen med oval grill. Som resten av Ford-familien fikk også Mondeo dette. Nye og ganske annerledes hovedlamper var også på plass.

I motsetning til Ford Fiesta og Scorpio som også fikk facelift – ble Mondeo tatt vel imot, og fikk definitivt en ny vår.

Da bikinidamene sa nei, stilte Oliver opp:

Tredje generasjon

Mondeo tok et betydelig skritt oppover med tredje generasjon, blant annet ble plassen betydelig bedre.
Mondeo tok et betydelig skritt oppover med tredje generasjon, blant annet ble plassen betydelig bedre.

Tredje generasjon Mondo ble lansert i oktober 2000. Bilen fikk nå mye større innvendig plass, særlig gjelder det beinplassen bak. Tidligere modeller hadde fått kritikk for dette.

I tillegg fikk bilene nå de nye, moderne Duratorq dieselmotorene. Helt i rett tid, for oss i Norge. Det var nemlig da dieselracet startet her hjemme og veldig mange norske familier valgte sin Mondeo med nettopp dieselmotor.

Designet på tredje generasjon var pent, modent og behersket, men langt fra utagerende.

Den hadde blant annet Intelligent Protection System, som brukte sensorer for å beregne de mest effektive sikkerhetssystemene å utløse ved en ulykke.

I tillegg fikk Mondeo oppvarmede bakseter, automatisk tenning av frontlyktene og regnsensorer, som for første gang ble tilgjengelig for Ford-kundene.

I 2003 fikk den – i motsetning til forrige gang – en av tidens mest forsiktige facelifter. Justering er vel et mer riktig ord her.

Ford Capri – husker du denne?

Fjerde generasjon

Fjerde generasjon Mondeo solgte svært bra, særlig i starten. Her er det nå svært mye å velge mellom i bruktmarkedet.
Fjerde generasjon Mondeo solgte svært bra, særlig i starten. Her er det nå svært mye å velge mellom i bruktmarkedet.

Med fjerde generasjon som kom 2007, skapte Ford furore i klassen. Bilen så bra ut, hadde best plass i klassen og var rent fram morsom å kjøre! Mye takket være eksepsjonelt god styring.

Mondeo hadde nå fått helt ny EUCD-plattform, utviklet i samarbeid med Volvo. Et par geniale flerbruksvarianter – S-Max og Galaxy – kom også på samme plattform.

Den nye modellen gjorde at Ford-sjåførene var blant de første som kunne ha fordelene av teknologier som adaptiv cruisekontroll, støtdemperkontroll og Ford Easy Fuel, som kom uten tanklokk og hindrer fylling av feil drivstoff.

Mondeo ble igjen forsiktig oppdatert i 2010 med ny Ford EcoBoost bensinmotorteknologi og utstyr som filskiftevarsling, føreroppmerksomhetsovervåkning og automatisk nær- og fjernlys.

Ford Mondeo: Et av de beste nybilkjøpene du kan gjøre

Femte generasjon

Dagens Ford Mondeo kommer blant annet i Vignale-utgave (bildet), dette er en ekstra påkostet versjon.
Dagens Ford Mondeo kommer blant annet i Vignale-utgave (bildet), dette er en ekstra påkostet versjon.

Denne Mondeoen fikk en ganske trang fødsel. Etter finanskrisen bestemte Ford seg for å ta omfattende grep i Europa, blant annet å legge ned fabrikken i Belgia som til da hadde produsert Mondeo. Det førte til rene opptøyer der. Det ble produksjonsproblemer og støy, og overgangen til den spanske fabrikken som nå skulle lage Mondeo, gikk ikke sømløst.

Som en følge av det ble Mondeo lansert lenge etter den opprinnelige planen. Da hadde den allerede vært ute i det amerikanske markedet i to år, og mange oppfattet den nok ikke lenger som helt "ny".

Men sammenlignet med fjerde generasjon skjedde det mye her. Mondeo ble større og mye mer komfortabel. Både understell og støydemping gir premium-assosiasjoner. Endelig fikk Mondeo også 4x4 igjen. Men kjøreegenskapene er ikke riktig så stramme som på forgjengeren.

Særlig sedanutgaven har fått mye skryt for designet. Denne finnes også i en hybridutgave som gir svært mye bil for pengene. Det mange motorjournalister (inkludert oss i Broom) har pirket på her, er at interiøret har for mye billig og hard plast, det ødelegger litt for en bil som ellers har mange sterke og gode egenskaper.

Salgsmessig har dette ikke vært den oppturen Ford håpet på i det norske markedet. De tradisjonelle familebilene er under sterkt press, særlig fra SUV-ene. Og Mondeo har blitt kraftig frakjørt av konkurrenter som VW Passat og Skoda Octavia.

Les testen: Luksus til svært hyggelig pris

Mondeo-salget er ikke hva det en gang var, særlig SUV-ene har tatt betydelige markedsandeler fra denne klassen.
Mondeo-salget er ikke hva det en gang var, særlig SUV-ene har tatt betydelige markedsandeler fra denne klassen.

Se video av en annen stor Ford-suksess: Denne er DIGER!