Brooms Vegard Møller Johnsen er akkurat nå i Portugal og stifter nærmere bekjentskap med BMW M5. Morobilen kommer nå i helt ny utgave.
Brooms Vegard Møller Johnsen er akkurat nå i Portugal og stifter nærmere bekjentskap med BMW M5. Morobilen kommer nå i helt ny utgave.

En av verdens morsomste biler – nå blir den ny

LISBOA (Broom/TV 2): Nå tester vi den – og fornyet elbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke så ofte vi drar på en lanseringstur som gir oss sjansen til å prøve to helt forskjellige biler på én gang. Men nå har vi et lite unntak fra regelen. BMW har invitert til Portugal og lansering av elbilen i3, som har fått en ansiktsløftning. Dessuten (og ikke minst!), en helt ny generasjon av muskelbilen M5.

i3 er en bil mange har et forhold i Norge. Det ligger an til å bli registrert rundt 4.500 eksemplarer i 2017. Nå blir den altså fornyet.

M5 er på sin side ikke en volummodell, men helt klart en bil mange drømmer om. Og de siste årene har M-modellene til BMW opplevd rekordgodt salg. Også i Norge. Nå er femte generasjon av M5 endelig klar for å vise hva den duger til.

Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har tatt turen for å sette seg bak rattet i begge bilene. Vi tar en telefon for å høre hvordan det går.

Snøkaos?

– Ring-ring …

– Heisann, Knut! Står til der hjemme i snøkaoset?

En aldri så liten påminnelse fra reiselederen er på sin plass når man mistet flyet forrige gang...
En aldri så liten påminnelse fra reiselederen er på sin plass når man mistet flyet forrige gang...

– Snøkaoset er nok forlengst over. Nå er det mer regnkaos. Men tipper du hadde en guffen start på dagen?

– Jeg sto opp ekstra tidlig for å ta høyde for det som i værmeldingen ble omtalt som ”ekstreme snømengder”. Sist jeg skulle ta 06.45-avgangen til Brussel, der vi mellomlander på vei til Portugal, husker du kanskje at jeg rotet med tiden, og mistet flyet. DET var ikke aktuelt, denne gangen. Heller ikke snø skulle få stoppe meg.

– Dermed var telefonen-alarmen satt på klokken 03.00 – og jeg var forberedt på det verste. Ville jeg i det hele tatt komme meg ut av oppkjørselen? Men snømengdene som møtte meg da jeg åpnet døra var ikke egnet til å skremme noen. Det var faktisk ikke så mye som et snøfnugg i luften i løpet av hele turen til Gardermoen. Så mye for snøkaoset!

Snøkaos – da hagler skademeldingene inn

Sperrefrist

– I Portugal er det litt annet klima antar jeg?

– Ja, BMW har valgt området rundt Lisboa og Estoril-banen, nettopp med utgangspunkt i at det byr på stabilt og tørt vær. Ja, nevnte jeg det? Vi skal få kjøre bilene på bane! Skal du få testet en bil som M5 skikkelig, er det nesten påkrevd at du slipper å bekymre deg for fartsgrenser og motgående trafikk.

– Det vil jeg tro. Nå er jeg spent, hvordan føles det å sitte bak rattet?

– Nja, altså. Akkurat det kan jeg ikke si noe om. Vi har fått streng sperrefrist på begge bilene. Vi er nemlig en av de aller første puljene med journalister som får prøve bilene, og med tanke på konkurransen i andre land og markeder, må vi vente med å publisere kjøreinntrykkene. Sperrefristen løftes henholdsvis 3. desember for i3 og 4. desember for M5, så da skal vi naturligvis være oppdatert. Jeg skal sitte og trykke "publiser" med en gang det er mulig. Det lover jeg!

Klar for banekjøring! Hvordan det gikk, skal du få høre mer om i starten av desember.
Klar for banekjøring! Hvordan det gikk, skal du få høre mer om i starten av desember.

Broom-Benny dro til California – men fikk ikke fortelle hva han gjorde der

Snart klar

Desember er for øvrig samme måned som fornyede i3 lanseres i Norge.

Her er spesialmodellen i3S.
Her er spesialmodellen i3S.

– Da kommer også en ny spesialmodell av i3, som er litt mer sporty og dyrere enn grunnmodellen. Den får betegnelsen i3S. S koster 30.000 kroner mer. Da får du sportsunderstell, bredere dekk, 20” felger, litt annerledes styling – og litt heftigere fraspark. 0-100 km/t går på 6,9 sekunder, mot 7,3 i en vanlig i3. For øvrig er rekkevidden på i3 samme som før, altså opptil 300 kilometer, mens i3S står oppført med 280 kilometeter.

De to lanseres samtidig. Startprisen i Norge blir 283.800 kroner for fornyede i3, mens i3S kommer på 313.800 kroner.

BMW oppgraderer sin i3, men rekkevidden gjør de ikke noe med denne gangen.
BMW oppgraderer sin i3, men rekkevidden gjør de ikke noe med denne gangen.

Rekordår for M5

– Hva med M5 – hvilke priser snakker vi her?

– Gode nyheter! Denne kommer gunstig ut med tanke på avgiftene, og starter på 1.572.900 kroner. Det er en betydelig lavere pris enn forgjengeren. Så forventer også BMW Norge at 2018 skal bli et rekordbra år for M5-salget. Det er solgt rundt 30 M550i i år, og nye M5 er ventet å legge seg ikke så langt unna dette antallet.

Den største nyheten med nye M5, er at den blir tilgjengelig med xdrive firehjulsdrift. Det har BMW aldri gjort tidligere på denne modellen.

– Med 600 hk, kommer firehjulsdrift godt med. Takket være det klarer denne store familiebilen 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder. Helt vilt! 4x4 vil også gjøre bilen betydelig mer praktisk på norske veier om vinteren.

Som om det ikke var nok med ny M5: Her var det også mulighet til å stifte bekjentskap med noen av de forrige generasjonene. Kjenner vi Vegard rett, benyttet han seg av det!
Som om det ikke var nok med ny M5: Her var det også mulighet til å stifte bekjentskap med noen av de forrige generasjonene. Kjenner vi Vegard rett, benyttet han seg av det!

M5: Møtet med en helt – som nesten går galt

Moro-knappen?

Men BMW har tatt hensyn til entusiastene også. Du kan ved hjelp av et tastetrykk velge at bilen skal bare skal ha bakhjulsdrift.

– Jeg tenkte å kalle den ”moroknappen”, men det er vel strengt tatt ikke lov å si? Det jeg kan si er at nye M5 lanseres i mars neste år. Det blir en herlig bil for de som har råd til å bruke så mye penger på bil. Og vi som ikke har råd kan jo drømme uansett! Men du, nå nærmer deg seg banekjøring her. Jeg må stikke, kommer som sagt med mye mer om M5 får fort jeg får lov til å sende det ut!

Brukt M5: Nå begynner grombilen å bli billig

Heftige saker: Se video under