Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her i den nordlige delen av Europa er vi velsignet med tidvis veldig mye vær.

Slik som i dag, da snøen laver ned og det fra meteorologisk institutt meldes om sterk vind og regn i tillegg til betydelig snøfall mange steder. Slik blir det spennende føre av ....

Det setter strenge krav til både bilfører og bil.

Heldigvis behøver det slett ikke å være veldig kostbart å skaffe seg en bil med godt firehjulsdriftsystem, som gjør kjøreturen i ekstremt vær en god del enklere.

Vi har tatt et sveip i bruktbilmarkedet for å se hva du kan få for rundt 100.000 kroner.

Subaru Outback

Subaru Outback 3,0R, 2009.
Subaru Outback 3,0R, 2009.

Har du en slik bil? Fortell oss om den her:

Subaru er en nærmest legendariske på biler med firehjulsdrift. Dette har vært deres varemerke helt siden de første bilene entret landet midt på 70-talllet.

Ikke bare har bilene et godt og solid firehjulsdriftsystem. De er i tillegg viden kjent for god driftsikkerhet.

Denne kombinasjonen har mange nordmenn satt stor pris på og bilene fra den lille japanske produsenten har solgt jevnt og trutt i ulike modeller gjennom mange, mange år.

Subaru gjorde en liten genistrek da de mot slutten av 90-tallet lanserte modellen Outback. En litt høyreist stasjonsvogn med høy bakklaring, men uten å være en SUV. En bil som kombinerte det best fra to verdener. Komfort som en person bil, og nesten SUV-framkommelighet. Samtidig som den så barsk ut. Her var Subaru tidligere ute enn både Volvo XC70 og Audi Allroad.

Outback-modellene var også blant bilene med aller beste annenhåndsverdi i bruktmarkedet i mange år. Men etter som årene har gått og kilometerstanden har økt, får du dem nå til en billig penge. Fra 30.000 kroner og oppover.

Legger du 70.000-80.000 kroner i det, får du Outback fra 2008/09 som er godt utstyrt med både skinninteriør, navigasjon, automatgir og panorama glasstak. Den kan leveres både med dieselmotor på 150 hk og en 2,5-liters bensinmotor.

Klikk her for Subaru Outback på finn.no

Klikk her for Subaru Outback på autodb.no

Audi A6 Allroad

Har du en slik bil? Fortell oss om den her:

Audi A6 Allroad quattro, 2006.
Audi A6 Allroad quattro, 2006.

Audi var på mange måter den bilprodusenten som for alvor satte dette med firehjulsdrift i personbiler på kartet. I 1980 lanserte de sitt unike quattro firehjulsdrift-system og sopte de neste par årene med seg stort sett det som var av pokaler i rally, med sin legendariske Audi quattro.

Etter hvert kom quatrro mer og mer i personbiler også, og åpnet en ny æra for Audi. A6 Allroad kom kun kort tid etter Subaru som det vi i dag kaller en crossover. Altså en kloning mellom stasjonsvogn og SUV.

Første generasjon Allroad var ikke verdens beste bil, i alle fall ikke om den hadde 2,5-liters TDI-motor – om vi skal si det litt diplomatisk. Men bilene var noe av kuleste men kunne eie den gangen. De kombinerte svært gode prestasjoner, fine kjøreegenskaper, masse utstyr, lekkert design og framkommelighet på en helt ny måte.

Audi gjorde leksene sine og da andre generasjon av A6 Allroad kom i 2006, var alt så meget bedre. Særlig med tanke på tekniske løsninger, men Audi ga den også et betydelig designmessig løft.

Du kan nå få en slik bil, av andre generasjon, til rett over 100.000 kroner. Da som oftest med en 2,7-liters dieselmotor på 179 hk. bak den digre grillen. Denne modellen videreførte det første generasjon hadde introdusert, men heldigvis i en mye bedre og mer moderne innpakning.

Ulempen med disse bilene er at de ofte har gått langt. På priser ned mot 100.000 kroner så må du nok regne med en kilometerstand på 250.000 kilometer, minst. Det er med andre ord all grunn til en ekstra nøye sjekk før kjøp, for bilene er dyre å reparere om noe går galt. Leter du et velholdt eksemplar i god stand, er dette definitivt fortsatt en fet vinterbil!

Klikk her for Audi A6 Allroad på autobd.no

Klikk her for Audi A6 Allroad på finn.no

Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara V6, 2006.
Suzuki Grand Vitara V6, 2006.

Har du en slik bil? Fortell oss om den her:

Mange ønsker seg en SUV. Både på grunn av den høyere sittestillingen, den høye bakkeklaringen og den gode framkommeligheten disse bilene ofte byr på. Suzuki Grand Vitara er ikke den aller tøffeste og den som byr på mest macho-faktor. Men disse bilene har et meget bra firehjulsdriftsystem samtidig som de, som japanske biler flest, har en veldig god driftsikkerhet.

Bilene er forholdsvis enkle, men allikevel solide. Dessuten er de kanskje litt glemt i et bruktmarked hvor mange søker etter premiumbiler som Audi, BMW og Mercedes.

Når det gjelder status, kjøreegenskaper, design og utstyr når ikke den enkle Suzukien helt opp, men på praktisk bruk og totaløkonomi er bilen ikke noe dårlig valg. Snarere tvert i mot. Mange av eierne er svært fornøyd med disse bilene.

Også disse bilene kan leveres med både skinninteriør, klimaanlegg, Isofix-fester og en del annet utstyr. Suzuki Grand Vitara finnes også med både bensin og dieselmotor – og prisene på er ganske like enten du foretrekker det ene eller det andre.

I tillegg et utvalget godt. Du kan får veldig fine 2005-modeller med bare 60.000 kilometer på telleverket for rundt 80.000 kroner. Eller 2008-09 modeller som har gått 100.000 kilometer mer til omtrent samme pris.

Klikk her for Suzuki Grand Vitara på finn.no

Klikk her for Suzuki Grand Vitara på autodb.no

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Autodb har samme eier.

Video: Dette skjer når Teslaen åpner dørene med snø på taket