Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er rekordmange bruktbiler i markedet for tiden. Forleden dag var det ca. 71.000 eksemplarer bare på nettstedet finn.no.

Vanligvis ligger antallet rundt 65.000 , så dette er et uvanlig høyt antall, selv om det nå har sunket til noe over 70.000 biler.

– Grunnene til at det er slik er flere. Vi har jo i mange år hatt et svært høyt nybilsalg. Dette speiler igjen at mange norske husholdinger har både god og svært god økonomi, og dermed ditto kjøpekraft. Vi bytter også bil oftere enn tidligere, sier Brooms bilekspert Benny Christensen, som har flerfoldige tiår bak seg i forskjellige stillinger i bilbransjen.

– I tillegg er det en klar dreining i markedet bort fra fossile biler, og da særlig diesel – i alle fall i de større byene. Det går over til elektrifiserte biler, legger han til.

– Jeg tror en del forhandlere gruer seg litt

– En annen og kanskje litt glemt faktor for mange er at det i de siste årene har vært en markant økning i privat-leasede biler. Her er det en stor flåte tre - fire år gamle biler som nå er på vei i tilbake til forhandler, forklarer Benny videre.

– Hvordan påvirker dette prisene?

– Det er helt klart at den gamle regla om etterspørsel og tilbud fortsatt gjelder. Når tilbudet av en vare øker, så må prisene som oftest ned. Noen ganger mye. Da særlig på biler som markedet opplever som litt ukurante, selv om de kan være aldri så gode. Et eksempel er dieselbiler i Oslo, sier han.

Mange biler som ble leaset ut for tre-fire år siden, slik som Audi A3, Skoda Octavia og Volvo V40 hadde nettopp dieselmotor.

– En del forhandlere gruer seg nok litt til dette. Jeg tror det kommer mange biler inn med litt for høyt gjenkjøp. Det skaper store lagre, og det vil på sikt drive prisene nedover, tror bileksperten.

Du kan bruke mobilen – også når det smeller

Advents-kupp

– Ståtid er styggedom for bruktbiler. Skal man drive butikk, må bilene selges fort. Nedsnødde biler ute vinterstid er heller ikke akkurat gull. De er ikke lettsolgte. Dessuten pusher nok mange ekstra hardt for å nå budsjetter og salgsmål før årsskiftet. Desember er generelt også en stille måned for bilsalg. Folk tenker gjerne på litt andre ting nå før jul. Alt dette i sum kan gi deg som kunde skikkelig gode advets-kupp, sier Benny.

– Jeg kunne ikke unngå å legge merke til at du sa "som oftest" går prisene ned. Finnes det unntak?

– Ja, det gjør det. Ett godt eksempel er VW e-Golf, altså den elektriske. Mange våget ikke lease den ut da den var ny, men de leaset mer enn gjerne ut samme bil med dieselmotor.

Dette forsvinner fra stadig flere biler

Markedet snudde helt om på tre år

– De få som tok sjansen og tilbød e-Golf på leasing, satte en ganske lav restverdi. De bilene som nå kommer tilbake kan selges med en fortjeneste på titusenvis av kroner i forhold til de med diesel og bensinmotor som villig ble leaset ut og nå kanskje må selges med tap. Det sier ikke så rent lite om hvor mye og hvor fort markedet har snudd, påpeker Benny.

– Det med VW e-Golf er forresten ganske spesielt. Jeg vil anslå at prisene har økt med rundt 20.000 kroner på brukte biler, bare på et halvt års tid. Noe slikt kan jeg knapt huske å ha opplevd før på en såpass vanlig modell, avslutter Broom-Benny.

Les også: Denne skal mange nordmenn kjøpe

Video: Se video av nye Nissan Leaf