Volvo har landet en kjempekontrakt med amerikanske Uber. I løpet av de neste tre årene skal de levere inntil 24.000 eksemplarer av denne bilen, XC90.
Volvo har landet en kjempekontrakt med amerikanske Uber. I løpet av de neste tre årene skal de levere inntil 24.000 eksemplarer av denne bilen, XC90. Foto: Scanpix

Uber bestiller 24.000 Volvoer

Nå skal de ut i trafikken.

Uber har på kort tid revolusjonert taxibransjen og etablert seg i en rekke land. Samtidig har de også møtt på mange hindre. Blant annet i Norge, hvor sterke krefter har jobbet mot selskapet og klart å stoppe dem, i alle fall midlertidig.

Men Uber handler ikke bare om "vanlig" transport. De er også langt fremme på førerløse biler, og ønsker å være en pioner rundt innføringen av disse.

Samarbeidet i tre år

I dag kom nyheten om at Uber har inngått en kjempekontrakt med Volvo. Svenskene skal levere inntil 24.000 biler til Uber. Det handler om SUV-en XC90, utstyrt med selvkjørende teknologi.

Bilene skal leveres i løpet av tre år. Det er ventet at Uber skal ta utgangspunkt i teknologien bilene allerede er utstyrt med, pluss ekstra skreddersøm fra Volvo – og så bygge videre på dette.

De to partene har allerede samarbeidet i tre år. Volvo har blant annet levert biler til Ubers testprogram på selvkjørende biler. Ifølge Volvo har de investert "hundre tusenvis av timer" på utvikling sammen med Uber.

Uber ser muiligheten for enorme besparelser hvis de kan frakte passasjerer, uten å ha sjåfører.
Uber ser muiligheten for enorme besparelser hvis de kan frakte passasjerer, uten å ha sjåfører. Foto: Scanpix

Slik skal Volvo teste ut selvkjørende biler i Göteborg

Biler for 15 milliarder

De første bilene som nå leveres, skal testes ut i USA. Uber vil imidlertid ikke si noe konkret om hvor – og når dette starter opp. Her holder man kortene tett til brystet.

For Volvo er dette den største enkeltordren på biler noensinne. Det blir antatt av avtalen er verdt minst 15 milliarder kroner. Samtidig vil dette gi Volvo en unik erfaringsbakgrunn, med så mange biler ute på test i vanlig trafikk.

Her er det nå er skikkelig kappløp blant verdens bilprodusenter. Det ligger stor prestisje (og økonomisk oppside) ved å være tidlig ute. Samtidig er det mange skjær i sjøen, både av praktisk og juridisk art.

Slik går det når en taxi-eier oppfyller bildrømmen

Kutte ut sjåførene?

Skrekkscenarioet er at selvkjørende biler skal forårsake store ulykker og tap av mennskeliv. Det kan forsinke hele utviklingsprosessen betydelig. Derfor velger mange å gå relativt langsomt framover. Et unntak her så langt har vært Tesla, med en svært offensiv holdning.

Uber ser på sin side muligheten for store besparelser hvis de kan erstatte dagens sjåfører, med biler som kjører seg selv. Kostnadsbildet vil være et helt annet hvis man ikke trenger sjåfører.

Kjører i 100 km/t – så slipper vi rattet

Se video: Derfor sendte Volvo kamuflert bil inn i København sentrum