Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg skal kjøpe en Volvo V40. Har fulgt med på finn.no en stund og blir litt usikker på prisene. Prisene spriker ofte 40.000-70.000 på samme variant, med samme utstyrsgrad og km-stand.

Dette utgjør 20-40 prosent differanse mellom å kjøpe fra privat eller forhandler. Skulle egentlig gjerne kjøpt hos forhandler, men ut fra hvordan jeg leser prissituasjonen synes jeg det virker som en urimelig dyr «trygghet». Burde jeg kjøpe privat?

Benny svarer:

Heisann. Ja – dette er helt riktig iakttatt av deg. Biler er, og skal for så vidt også være, en god del dyrere hos en forhandler.

Du kan i mange tilfeller spare MYE penger på å kjøpe tilsvarende bil privat.

Det er flere grunner til at det er slik.

Den aller viktigste er at en forhandler sitter med et omfattende reklamasjons- og garantiansvar om noe skulle gå galt med bilen de selger. Det gjør det jo innimellom. Det er også grunnen til at mange forhandlere knapt tar i bruktbiler hvor garantien er utløpt. Her var blant andre Volvo veldig tidlig ute.

Dette sammen med at de har en hel drøss med andre tjenester i tillegg, slik som kostnader til klargjøring, sentralbord, lønn til selgere og tilbud om alt fra ruteskift, via forsikring og finansiering, til kaffe, dekkhotell og sentralbord. Alt dette er jo ofte samlet i et flott glass-slott med kostbare designmøbler og dertil "bokostnader".

Dessuten skal de ha en fortjeneste også. Det må man jo om man skal drive butikk.

Dyrt, men enkelt

Når Andersen oppi gata selger sin bil, slipper han langt billigere unna. Han kan ikke tilby ovennevnte tjenester og ei heller samme garanti og reklamasjonsvilkår. Derfor skal det være slik.

Mange foretrekker også å kjøpe hos forhandler. Det gir større trygghet og alt fra forsikring og finansiering kan ordnes. Ikke minst kan forhandler hjelpe med å avhende din gamle bil, i de tilfellene det er aktuelt. Det er rett og slett både komfortabelt og lettvint.

Særlig om man har innbyttebil. Da setter man den enkelt og greit utenfor – går inn og henter den nye og kjører fornøyd hjem. Uten tanke på salg av gamlebilen og det styret det kan medføre.

Denne pakken er kanskje dyr, men mange er allikevel villige til å betale for dem.

Men gjør man en litt grundig jobb så er det mye penger på å kjøpe privat. Det aller viktigste er å ta en grundig sjekk av bilen. Når man kjøper av private stiller man mye svakere ved eventuelle reklamasjoner.

Så ta gjerne en NAF-test eller en tilstandsrapport fra et verksted om du ikke er veldig bilkyndig selv. Da har du mye bedre kontroll på hva du kjøper.

Ønsker du bruktbilgaranti, kan dette eventuelt kjøpes separat.

Sjekk heftelser og bruk kontrakt

Å fikse forsikring og eventuell finansiering og en skikkelig klargjøring er noe de fleste oss klarer fint på egenhånd. Det er tross alt ikke så mye jobb noen av delene.

En nøye utfylt kontrakt er også obligatorisk. Her finnes det flere på nettet som kan brukes. Vær nøye med å liste opp alt dere avtaler i forhold til hva som skal følge med av utstyr tilbehør og også eventuelle mangler, skader etc.

En siste, men ikke desto mindre viktig ting er å sjekke heftelser på bilen, slik at du ikke overtar tidligere eiers gjeld. Er det tatt pant i bilen, blir du ansvarlig om dette ikke er slettet før overtakelse.

Så å kjøpe privat krever litt mer innsats av deg som kjøper, men man kan absolutt få godt betalt for den innsatsen. Det er det liten tvil om. Så må du vurdere det opp mot den ekstra tryggheten det gir deg å kjøpe bil fra en forhandler i stedet.

Les også: Ny garanti gjør det tryggere å kjøpe bruktbil

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Noen ganger straffer det seg å kjøpe det billigste

Video: Her settes det elbil-rekord