Den debuterte tilbake i 1982, og har i flere perioder vært en av bestselgerne i klassen her hjemme. Siden starten har den solgt over 19.000 eksemplarer i Norge.

Mitsubishi Pajero er en legende blant offroaderne på markedet. En stor, solid og anvendelig bil, med svært god framkommelighet.

Dette er også en bil som har fått leve lenge i hver generasjon. Dagens Pajero er ikke mer enn den fjerde i rekken. Slik det ser ut nå, blir den faktisk også den siste.

I mars neste år er det nemlig over og ut. Da stopper produksjonen, og Mitsubishi har ingen oppfølger klar. Det er en nyhet som Pajero-fans over hele verden neppe gleder seg særlig over.

Turbulente tider

– Årsaken er at det koster for mye å få motoriseringen til å tilfredsstille Euro 6 C-kravene som kommer, i hvert fall med dagens plattform, forteller Vegard Werner som er produktsjef hos den norske Mitsubishi-importøren.

Mitsubishi har tidligere vist konseptbiler som har hintet mot en Pajero-oppfølger, blant annet med ladbar hybrid-løsning. Men de siste årene har vært turbulente hos japanerne. Nå har de i praksis blitt tatt over av Renault/Nissan-aliansen. Det betyr blant annet felles utvikling av en rekke modeller.

I dette tilfellet er det naturligvis svært relevant at Nissan har en bil i samme klasse som Mitsubishi, nemlig Patrol. Det blir også spekulert i at en eventuell framtidig Pajero-oppfølger vil kunne bli basert på nettopp Patrol.

Her er testen vår på Pajero varebil

Pajero debuterte for 35 år siden. Mye har skjedd med den siden da, men grunnoppskriften er langt på vei den samme.
Pajero debuterte for 35 år siden. Mye har skjedd med den siden da, men grunnoppskriften er langt på vei den samme.

Mistet salg til mange

Brooms bilekspert Benny Christensen er blant dem som synes det er trist at Pajero forsvinner:

– Ja, den bilen har vært med oss lenge og har liksom blitt en gammel venn. Jeg har selv vært Pajero-eier for noen år tilbake. Det er en bil med massevis av sjel og særpreg. Problemet her er nok at markedet etter hvert har blitt begrenset. Pajero og de øvrige bilene i klassen har fått stadig sterkere konkurranse fra de mer personbillignende SUV-ene.

– Samtidig har også mange pickuper stjålet salg fra dem. Og så hører det nok også med til saken at Mitsubishi kanskje har vært litt for lite på hugget. Det har vært langt mellom generasjonene, og bilen har nok føltes litt gammeldags for noen, sier Benny.

Interiør og kjøreegenskaper har etter hvert fått stadig mer personbil-faktor. Men bak rattet er du ikke i tvil om at du kjører en stor offroader.
Interiør og kjøreegenskaper har etter hvert fått stadig mer personbil-faktor. Men bak rattet er du ikke i tvil om at du kjører en stor offroader.

Behøver ikke være skummelt kjøp, selv om bilen har gått langt

Holde salget gående i 2018

Jappetiden på 1980-tallet var perioden Pajero solgte aller best her hjemme. Da hadde man funnet et avgifts-smutthull som gjorde at bilene kunne registreres som kombibiler. Det gikk ut over bakseteplassen, men ga langt mindre avgifter.

– Per Wiborg Wold på teknisk avdeling hos oss skapte og fikk godkjent kombibil av Pajero. Det hadde ikke gått i dag, men den solgte i bøtter og spann. 1986/87 var toppårene for Pajero på salg, forteller Werner.

I 1986 solgte man hele 2.390 biler, det er et svært høyt tall for denne typen bil.

– Forventer dere at mange nå vil ønske å sikre seg bil før den forsvinner helt?

– Ja, det gjør vi. Målsetningen vår er å få inn nok biler til at vi kan holde salget gående gjennom hele 2018. Vi er nå i dialog med forhandlerne våre om dette.

Les mer om Pajero: En av de beste brukt-SUVene i markedet

Produksjonen stanser i mars neste år, men den norske importøren håper å opprettholde Pajero-salget gjennom hele 2018.
Produksjonen stanser i mars neste år, men den norske importøren håper å opprettholde Pajero-salget gjennom hele 2018.

Her er en annen offroad-legende, se video under: