Stasjonsvogn har satt spesiell rekord

Nei, det handler ikke om plass og fornuft!

Den ser egentlig ganske diskret ut, men nei: Dette er ikke en vanlig stasjonsvogn!
Den ser egentlig ganske diskret ut, men nei: Dette er ikke en vanlig stasjonsvogn!

Vi skal ikke så mange år tilbake i tid før stasjonsvogn egentlig var synonymt med én ting: Plass. Og ikke så mye mer.

Stasjonsvogner ble kjøpt av de som trengte en praktisk og fornuftig bil, og som var villig til å gi avkall på mye annet.

Slik er det imidlertid ikke lenger. Bilprodusentene har skjønt at mange stasjonsvognkjøpere i tillegg ønsker seg både hvasse kjøreegenskaper og store motorer. Og de har de fått!

Verdens mest krevende bane

Et av de fremste eksemplene på dette kommer fra Mercedes og bærer navnet AMG E 63 S 4MATIC+. Nå har den tatt en rekord som henger høyt i bilverden.

Dette er et morsomt sted å sitte!
Dette er et morsomt sted å sitte!

Bilen satte nemlig nylig den raskeste rundetiden noensinne registrert av en stasjonsvogn på legendariske Nordschleife på tyske Nürburgring. Bilmagasinet "Sport Auto" klokket inn på 7:45.19, med hastigheter som for noen få år siden var forbeholdt rene sportsbiler.

Nordschleife går for å være verdens mest krevende bane. Til tross for praktiske egenskaper, som segmentets største bagasjerom, viste Mercedesen at den kan hamle opp med de fleste rene sportbiler, og at den er den raskeste som kan frakte en europall.

Nærmere sportsbil kommer du ikke i en stasjonsvogn. Råskinnet har nå satt ny fartsrekord i Tyskland
Nærmere sportsbil kommer du ikke i en stasjonsvogn. Råskinnet har nå satt ny fartsrekord i Tyskland

Denne var verdens råeste – men ikke lenger nå

Over 200 solgt i Norge

Motoren er den samme vi finner i superbilen AMG GT; en 4,0-liters twin-turbo V8-motor som yter 612 hk, 850 Nm og har 100 prosent variabel kraftditribusjon via AMG Performance 4MATIC + -firehjulstrekk. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder er også ny rekord i klassen.

– Med denne rundetiden viser AMG at de mener alvor når de utvikler nye modeller. Det stilles svært høye krav før utviklerne fra Affalterbach setter de tre kjente bokstavene på bakluka. Med over 200 solgte AMG-modeller så langt i år ser det ut til at mange norske kunder har forstått nettopp dette, sier Kjetil Myhre, som er direktør Mercedes-Benz Personbil her i Norge.

4,0-liters twin-turbo V8-eren yter 612 hk og 850 Nm. Det gir voldsomme prestasjoner.
4,0-liters twin-turbo V8-eren yter 612 hk og 850 Nm. Det gir voldsomme prestasjoner.

Her kan du kjøre i ring rundt naboens SUV

Ny konge på haugen

Vi i Broom har testet råskinnet på norske veier, her er det vi skriver i konklusjonen på den testen:

Mercedes sin AMG-avdeling har virkelig satset tungt på nye E 63. Ikke bare bygger den på et helt nytt karosseri, men motor, drivverk og understell er også nytt fra utgående modell.

Det merkes godt på veien. Bilen har blitt råere på alle mulig måter. Det er bare et stort minus, og det er selvfølgelig prisen. Bilen begynner på 1.697.900 – mens vår testbil ender på nesten 2 millioner. Likevel: Det er nesten 300.000 kroner billigere enn utgående versjon.

Frem til nå har erkekonkurrenten, Audi RS 6, tronet øverst i denne klassen – i alle fall for veldig mange.

Men nå har vi fått en ny konge på haugen. Den heter AMG E 63 S +. Denne bilen kombinerer råskap med praktiske egenskaper og et eksklusivt interiør. Nevnte vi at det er verdens raskeste stasjonsvogn også?

AMG: Disse bokstavene står for veldig mye moro!

Se mer av råskinnet i videoen under: