Tesla Roadster ble offentliggjort denne uka - og kom som en stor overraskelse på de aller, aller fleste.
Tesla Roadster ble offentliggjort denne uka - og kom som en stor overraskelse på de aller, aller fleste.

Nå kan du bestille Teslas nye sportsbil

Prisene er klare – skal komme om tre år.

Ukens store nybil-nyhet har Tesla stått for. Under lanseringen av deres kommende semitrailer, kom Tesla-sjef Elon Musk opp med en skikkelig overraskelse. I samme slengen viste han nemlig fram en helt ny sportsbil fra merket.

Roadster heter den, og er i praksis oppfølgeren til det som var Teslas aller første bil, før Model S. Den første Roadsteren var i praksis en elektrisk utgave av den lille sportsbilen Lotus Elise. Men nå skal Tesla gjøre alt selv.

Depositum på 400.000 kroner

De har også kommet med priser på bilen som etter planen skal gå i produksjon i 2020. Roadster skal starte på 200.000 dollar, eller rundt 1,6 millioner kroner. Hvis du er interessert, kan du allerede nå betale inn et depositum på rundt 400.000 kroner. Da sikrer du deg en tidlig plass i køen.

Tesla kommer også med 1.000 eksemplarer av en såkalt Founders Series. Disse skal koste 250.000 dollar, eller drøyt 2 millioner kroner. Vil du ha en av disse, må du snarest mulig betale inn 5.000 dollar. Så har du ti dager på deg til å overføre de restrerende 245.000 dollarne, til Tesla.

Sporty design, hjulstrørrelsen er heller ikke så verst!
Sporty design, hjulstrørrelsen er heller ikke så verst!

Broom var tidlig ute med å teste Tesla-SUVen

Latterlig raskt

Hvis elbilene fortsatt slipper unna både moms og avgifter når denne kommer til Norge, vil den i praksis bli en svært prisgunstig sportsbil her hjemme. Og prestasjonene er virkelig hinsides:

Roadster, skal klare 0-60 mph (96 km/t) på under 2 sekunder! For å sette det i perspektiv: En Formel 1-bil gjør samme øvelse på rundt 1,7-2 sekunder.

Det stopper ikke der, heller. La oss ta for eksempel kvartmila, som jo er en målestokk for en rekke sportsbiler. Den skal nye Roadster klare på 8,9 sekunder. At det er helt latterlig raskt, blir ekstra tydelig når vi tar med at superbiler som Bugatti Veyron og Porsche 918 Spyder såvidt klarer det på under 10 sekunder...

Dette er alt vi har fått se av interiøret så langt. Det er ventet at Tesla vil komme med flere nye elementer i denne bilen.
Dette er alt vi har fått se av interiøret så langt. Det er ventet at Tesla vil komme med flere nye elementer i denne bilen.

Så billig blir super-elbilen i Norge

Går ikke på skinner

Tesla har også bestemt seg for å sette en ny standard på rekkevidde. Ikke noe lusne 500-600 kilometer her, nei. Knappe 1.000 kilometer er tallet.

– Dette er den raskeste masseproduserte bilen – punktum! sa Elon Musk fra scenen da bilen ble vist første gang.

For han og resten av Tesla-organisasjonen var nok dette eventet også et kjærkomment avbrekk i en krevende periode. Tesla sliter tungt med å få opp produksjonen av Model 3, bilen som etter planen skal bli deres store volummodell. Her går det mildt sagt ikke på skinner, noe Musk også selv har innrømmet. Det er kjent at sjefen selv har "døgnet" på Tesla-fabrikken i Fremont, på jakt etter løsninger som kan få fortgang på produksjonen.

Roadster er en fireseter, om det betyr plass til noe mer enn unger i baksetet, er uvisst.
Roadster er en fireseter, om det betyr plass til noe mer enn unger i baksetet, er uvisst.

Tre til salgs i Norge

Flere analytikere peker også på at det å vise Roadsteren akkurat nå, er et klassisk grep for å få oppmerksomheten bort fra problemene. Tesla fokuserer på en bil som ligger tre år fram i tid, samtidig som de har store problemer med å få i gang produksjonen av en eksisterende modell.

Slik ser første Tesla Roadster ut, det er bilen som startet Tesla-eventyret.
Slik ser første Tesla Roadster ut, det er bilen som startet Tesla-eventyret.

Men for Tesla er nye modeller også et svært viktig måte å få inn penger på. De tar imot reservasjoner både på Roadster og den nye semitraileren. Mens pengene renner ut av kassen (ifølge bransje-nettstedet Automotive News taper de nå rundt en milliard dollar, eller drøyt åtte milliarder kroner i kvartalet), gir depositium på nye bilmodeller verdifulle penger inn. Det er også mye billigere finansiering enn om Tesla skulle låne de samme pengene i banken.

Den første Tesla Roadster ble for øvrig produsert i 2.450 eksemplarer, og i skrivende stund ligger det tre slike til salgs i Norge. Prisene starter på rundt 450.000 kroner.

Les vår test av Tesla Roadster her

Roadster kan bli en svært interessant bil i Norge, særlig hvis systemet med avgiftsfritak og null moms overlever helt til den kommer til landet.
Roadster kan bli en svært interessant bil i Norge, særlig hvis systemet med avgiftsfritak og null moms overlever helt til den kommer til landet.

Se video av nye Tesla Roadster under: