Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen var ikke veldig tidlig ute med elbiler, men da de kom, var det suksess på første forsøk.

Det startet med lille e-Up for fire år siden. Så kom bestselgeren Golf i elektrisk utgave. Den har vært en stor suksess her hjemme og er med god margin Norges mest solgte elbil så langt i år.

e-Golf går ikke lengst, og den er langt fra den rimeligste bilen i klassen. Likevel er det altså førstevalget hos veldig mange av de som skal ha ny elbil. Tidligere i år fikk den facelift og oppgradering. Nå har vi prøvekjørt.

Hva er nytt?

Det viktigste er rekkevidden. Den økte fra 190 til 300 kilometer i forbindelse med oppgraderingen. e-Golf er fortsatt ikke elbilen som går lengst i klassen, men dette duger til manges behov.

Mer standardutstyr er også på plass, blant dette er parkeringsssensorer foran og bak, elektrisk innklappbare speil, regnsensor, digitale instrumenter, 9,2-tommers infotainmentskjerm med såkalt håndbevegelseskontroll og ny dekor innvendig – for å nevne noe.

Her er bilen som startet den store elbilbølgen i Norge

Hva er styrker og svakheter her?

e-Golf er som Golfer flest, en særdeles gjennomført bil, uten noen svakheter. I elbilsammenheng blir den imidlertid slått av noen konkurrenter som går lenger. Prismessig ligger den i øvre del av skalaen, men ut fra salgstallene kan den tydeligvis tillate seg det.

Komfort og støydemping er som på biler en klasse over. Bagasjerommet på 341 liter duger til det meste og fire voksne har god plass ombord.

Interiøret er som i Golfer flest, med noen ekstra detaljer. Kvalitetsfølelsen er høy.
Interiøret er som i Golfer flest, med noen ekstra detaljer. Kvalitetsfølelsen er høy.

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Hva koster den?

Startprisen er på 299.300 kroner. Testbilen har i tillegg endel ekstrautstyr, blant annet aktivt infodisplay, dynamisk lysassistent og lane-assist, ryggekamera og dynamiske LED-lys. Dermed ender prisen på 319.300 kroner.

Hvem er konkurrentene?

Lenge var Nissan Leaf den argeste. Den kommer straks i helt ny utgave og skal nok gi Golf tøff match. Hyundai Ioniq er også en opplagt kandidat. Ford Focus Electric burde vært det, men har kjørt seg helt bort.

Hvis du kan klare deg med litt mindre plass, er biler som BMW i3, Renault Zoe og Kia Soul gode alternativer. Og så må vi naturligvis ta med Opel Ampera-e, som dessverre sliter med veldig lang leveringstid.

Siste nytt om Ampera-e er ikke særlig godt nytt

Vil naboen bli imponert?

Neppe veldig imponert, men en Golf glir inn overalt. Enten det er utenfor høyblokkene i Groruddalen, eller en diger villa på Bygdøy.

Broom mener:

Det er lett å skjønne hvorfor e-Golf selger så bra. VW har tatt en svært kompetent og gjennomført bil, og gjort den om til elbil. Enkelt og greit. Det er høy kvalitetsfølelse i interiøret. Elmotoren gjør den kvikk og lettbeint og med 300 kilometer rekkevidde kommer mange seg til og med til hytta uten å lade. Vel og merke på sommerstid...

Den store testen på poulariteten kommer neste år, med helt ny Nissan Leaf. Kanskje er det bilen som klarer å vippe e-Golf av elbiltronen.

Hva mener eierne?

43 eiere av e-Golf har så langt lagt inn sin vurdering av bilen i Brooms bilguide. Og de er en fornøyd gjeng! Klikk her for å lese mer om det:

Visste du at:

– VW laget elektrisk versjon av Golf allerede på 70-tallet. CityStromer kalte de den da. Flere av disse er fortsatt i bruk.

– Da den norske VW-importøren startet salget av e-Golf, solgte de 1.300 eksemplarer bare den første dagen.

– Batteriene tar nødvendigvis plass i en elbil. Derfor har e-Golf 39 liter mindre bagasjerom enn sine søsken med bensin- eller dieselmotor.

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom

VOLKSWAGEN e-GOLF

Motor: Elektrisk, 35,8 kWt batteri Effekt:136 hk / 290 Nm Rekkevidde: Inntil 300 km 0-100 km/t: 9,1 sek Toppfart: 150 km/t Lenge/bredde/høyde: 4,27 - 1,79 - 1,47 meter Vekt: 1540 kg Bagasjerom: 341/1.231 liter Pris: 299.300 kroner Pris testbil: 319.300 kroner.