Anne Brith (42) har betalt barna 10.000 kroner for gode karakterer

Kjendisblogger Anne Brith Davidsen (42) betaler gladelig for barnas gode karakterer, men møter motstand fra foreldreutvalg, som mener at innsats også bør belønnes.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Blogger Anne Brith Davidsen (42) belønner barnas gode karakterer med penger.

Dette fortalte hun i blogginnlegget «For hver sekser han får, gir jeg han 1000.-».

Fredag gjestet Anne Brith og datteren Annika (13) «God Morgen Norge» for å fortelle mer om belønningssystemet familien har.

I videoen du ser over, forteller bloggeren, som er kjent fra TV 2 Livsstil-serien «Bloggerne», hvorfor hun velger å belønne barnas gode karakterer med penger.

– Vi har en slik ordning, at hvis du får en sekser på karakterkortet, får du tusen kroner. For hver prøve du får sekser på, får du hundre kroner. Så blir det opptelling til jul og opptelling til sommeren, forklarer hun.

På spørsmål fra programleder Elin Ruhlin Gjuvsland (43) om hvor mye hun totalt har bladd opp, svarer Anne Brith at det er snakk om flere tusen.

– Jeg har to barn på ungdomsskolen, så det har blitt godt over 10.000. Det ser jeg på som en investering i fremtiden til mine barn, sier hun.

Foreldre blar opp for å belønne

En undersøkelse gjort av YouGov på oppdrag fra Nordea viste tidligere i år at 18 prosent av foreldre med barn som mellom ni og elleve år gir barna penger som belønning for gode resultater eller karakterer.

24 prosent av foreldre til barn mellom 12 og 14 år gjør det samme.

Anne Brith forteller at hun begynte å belønne barna med penger for å gi dem en ekstra motivasjon.

– Jeg husker tilbake til da jeg var barn, da var jeg ikke så motivert for å nå den sekseren. Vi har gjort det sånn, og jeg ser at det funker for mine barn. Jeg hadde ikke gjort det hvis det var umulig å oppnå. Vi har hatt bra resultater med det, sier hun.

Motiveres av pengene

Annika går i 8. klasse, og har akkurat begynt å få karakterer. I intervjuet forteller hun at pengene er en motiverende faktor.

– Jeg blir motivert når jeg får penger av å få seksere og bra karakterer. Da får jeg en premie, sier hun.

På spørsmål om hun hadde fortsatt å gjøre leksene hvis det ikke vanket belønning for gode karakterer, svarer hun:

– Det vet jeg ikke. Jeg tror jeg fortsatt hadde gjort lekser, men jeg er mer motivert nå, sier hun, og forteller at mange medelever har samme belønningssystem hjemme.

UENIG: Leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen, Gunn Iren Müller mener at barnas innsats burde belønnes, uavhengig av karakter. Foto: TV 2
UENIG: Leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen, Gunn Iren Müller mener at barnas innsats burde belønnes, uavhengig av karakter. Foto: TV 2

Vil belønne innsats, ikke karakterer

Gunn Iren Müller er leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen.

Til «God Morgen Norge» sier hun at hun synes at barn skal bli belønnet for innsats, og ikke karakterer.

– Det er mye snakk om karakterjag i skolen. Det er ikke alle som har evne til å få toppkarakterene. Noen kan ha jobbet vel så mye for å få en ståkarakter, som andre gjør for å få en sekser.

– Skjønner du litt hvorfor Anne Brith velger å gjøre det?

– Jeg skal ikke mene noe om hvordan hver enkelt familie velger å innrette seg, men i en ideell verden så ville alle ha den indre driven og motivasjonen for å jobbe, for å lære seg noe. Jeg ser jo at noen kan anspores til å gjøre det lille ekstra ved å ha en gulerot. Jeg sier ikke at det er feil, men jeg tenker at jeg ville ha brukt andre ting enn penger.

Lærer om livet

Kommer Anne Briths barn hjem med en firer eller femmer i karakter, tenker hun at «sånn er livet».

– Noen ganger blir man skuffet, noen ganger når man ikke til topps, og sånn er det ellers i livet også. Det er greit å finne ut av det når du er 13 år, sånn at du har møtt litt motgang før du blir 18 år og skal ut i arbeidslivet, sier hun, og forteller at det ikke blir dårlig stemning hjemme selv om barna får dårligere karakterer enn forventet.

– Jeg ser at mine barn, på det nivået de er, så funker dette her.

Gunn Iren Müller sier at hun synes at også en læringsprosess burde belønnes.

– Det handler om å lære å lære. Det handler om å få gode arbeidsvaner. Hvis man hele tiden ser på målet der fremme, så kan det bli «pugg», «pugg», «pugg». Da lærer man seg opp til den prøven, men hva sitter man igjen med etterpå?