Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når Audi klistrer RS-emblemer på bakluke og grill, betyr det stort sett en ting: Nemlig mye moro. Slik har det vært lenge. Helt siden den aller første RS-modellen kom i 1994. Den ble bygd på en Audi 80 – med betydelig hjelp fra Porsche.

Siden den gang har RS-bilene vært legendariske – og kostbare.

Nå lanserer Audi en ny RS 4 som 2018-modell. Den er faktisk så mye 400.000 kroner billigere enn forgjengeren.

Sportsbil og hverdagsbil i ett

Norsk pris for nye Audi RS 4 Avant, som er Audi-språk for stasjonsvogn, starter på 1.044.100 kroner.

Den leveres med en 2,9-liters TFSI-motor med 450 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm. V6-motoren har biturbo, og bilen leveres med quattro-firehjulstrekk som standard.

Designerne sier de har hentet inspirasjon fra racerbilen Audi 90 quattro IMSA GTO, når de designet den fjerde generasjonen av Audi RS 4 Avant. Likevel skal du være over middels interessert for å se forskjell på den gamle og den nye utgaven av RS 4.

Spesiell blåfarge

Sammenliknet med en vanlig Audi A4 Avant er hjulbuene 30 millimeter større, mens en diffusor og ovale eksosrør dominerer hekken. Massive luftinntak definerer fronten, og den er tilgjengelig Matrix LED-frontlys.

Denne bilen kan man også få i fargen Nogaro-blå – samme farge som mange husker fra første generasjon RS 4 Avant fra 1999. Ellers er det smidde aluminiumshjul på 19 tommer som standard, mens 20-tommere kan fås som ekstrautstyr.

Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Fronten på Audi RS 4 preges av store luftinntak.
Fronten på Audi RS 4 preges av store luftinntak.

Raskere og lettere

0 til 100 km/t går unna på 4,1 sekunder og topphastigheten er på 250 km/t. Men velger du RS Dynamic-pakken, økes topphastigheten til 280 km/t.

Maks dreiemoment er på 600 Newtonmeter – 170 Nm mer enn den forrige modellen.

Bilen har en åttetrinns tiptronic-girkasse, og en vekt på 1.790 kg. Dette er 80 kg mindre enn forrige generasjon. Det gjør bilen mer effektiv når det kommer til drivstofforbruk og CO2-utslipp, noe som igjen påvirker prisen.

RS-sportsfjæring er standard, og gjør blant annet at bilen er sju millimeter lavere enn en vanlig A4 Avant med sportsfjæring. Bilen kan leveres med Dynamic Ride Control, keramiske bremser og RS-spesifikk dynamisk styring. Med Audi Drive Select kan sjåføren selv velge mellom forskjellige kjøremoduser.

Audi med millionpris på ny modell

Kommer ved årsskiftet

Bilen har egne RS-sportsseter, et sportslig multifunksjonsratt og opplyste dørkarmer med RS-emblem. Dessuten er Audi Virtual Cockpit og et head-up-display som blant annet viser g-krefter, dekktrykk og dreiemoment tilgjengelig.

I tillegg til flere muligheter for individuelle tilpasninger av interiøret.

– Pågangen fra kundene våre viser allerede at dette er en bil som kommer til å oppfylle mange norske bildrømmer, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

De første bilene forventes å komme til Norge rundt årsskiftet.

Les også: Denne Teslaen har du aldri sett maken til

Video: Slik er Audis nye flaggskip, A8