Daniel Siraj i OBOS ser et stort potensial i kvinnefotball og skal nå bruke 50 millioner i sponsormidler på det.
Daniel Siraj i OBOS ser et stort potensial i kvinnefotball og skal nå bruke 50 millioner i sponsormidler på det. Foto: Bøe, Torstein

OBOS-sjefen ble forbanna. Det førte til historisk god avtale for kvinnefotballen

OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj fikk høre at kvinnefotball ikke har noen kommersiell verdi. Nå skal selskapet bruke rundt 60 millioner kroner på det som sponsor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den historisk gode avtalen ble presentert onsdag. OBOS skal bruke rundt 60 millioner kroner på en femårsavtale med Serieforeningen for kvinnefotball (SFK).

Den utløsende faktoren for konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj var at han fikk høre fra en leder i NFF at kvinnefotballen ikke ha noen kommersiell verdi.

– Ja, det kan jeg bekrefte. Jeg ble forbanna og ville gjøre noe med det. Jeg tenkte på det hjemme, og det tok ikke mange sekundene før jeg så at det har kjempestor kommersiell verdi, sier Siraj til TV 2.

– Det er en beklagelig holdning. Min jobb er da å motbevise dem.

– Våre mest fornøyde kunder er unge kvinner, som er midt i målgruppen her. Blir vi litt mer populære og først i pannen hos unge kvinner som spiller fotball når de skal velge arbeidsgiver, kommer jeg til å regne hjem hele årets sponsorbudsjett og litt til på en eller to nøkkelrekrutteringer. Det er kjempegod butikk, sier konsernsjefen.

– Alle kunne gjort mer

Daglig leder i Serieforeningen for kvinner, Hege Jørgensen, bekrefter overfor TV 2 at hun har hørt de samme holdningene til kvinnefotballens manglende kommersielle verdi. Hun vil likevel ikke gå hardt ut med kritikk av noen.

– Jeg vil bare si at alle i norsk fotball kunne gjort mye mer.

– Jeg har aldri hatt en slik holdning. Det er verdens og Norges største jenteidrett. Den ligger mitt hjerte nærmest. Da er det lett for meg å gå ut og selge det, sier Jørgensen.

NFF-Loe mener kritikken er unyansert

Erik Loe er kommersiell leder i NFF, som er de som tidligere har hatt ansvaret for å selge kvinnefotballen – uten at de ha klart å dra inn lignende summer.

– Siraj sier at han er blitt fortalt at kvinnefotball ikke har noen kommersiell verdi. Hva sier du til det?

– Jeg kan ikke kommentere slike opplysninger om du ikke kan være mer konkret, sier Loe.

Han innrømmer likevel at NFF ikke har merket stor betalingsvilje for kvinnefotballen og at det kan ha kommet kommentarer knyttet til dette.

– Hvis det er det som har fått Daniel Kjørberg Siraj til å reagere, er det strålende. Han sier jo at han vil bygge den kommersielle verdien, at han ser et uforløst potensial.

– Har det vært jobbet godt nok med dette fra NFFs side?

– Samarbeidet vi nå ser er et utslag av en annen innretning av produktet enn vi har hatt. Det vi har hatt ansvaret for å selge, er også gjeldende neste år. Så er det lett å diskutere i ettertid om noe annet kunne vært gjort. Det er vanskelig å svare på, men vi har solgt det vi hadde ansvaret for å selge, svare Loe, som mener kritikken av NFF er unyansert.

– Man skal ha vært i markedet selv før man kommer med sterk kritikk. Fotballforbundet gjennomførte for noen år siden «jenteløftet», som var en betydelig satsing på Toppserien.

Del av likestillingsdebatten

Hege Jørgensen sier at pengene som nå vil strømme inn i kvinnefotballen skal brukes til tiltak som spillerutvikling og profesjonalisering av klubbene.

– Vi ha en klar strategisk plan. Det er også viktig å kunne kjøpe fri spillere i en periode der mange slutter for tidlig med fotballen. Det er for mange som gjør det nå, sier hun.

Daniel Kjørberg Siraj ser sponsorengasjementet til OBOS i en større samfunnsmessig tankegang.

– Dette handler om likestilling, kvinnelige ledere, kvinnefotball og seksuell trakassering. Hvorfor er det slik? Man ser ikke kvinner og menn som likeverdige i metode og innstilling. Det krever prioriteringer å endre det. Man må tørre å handle. Min handling starter med min beslutning som leder. Jeg er i en posisjon der jeg kan gjøre en forskjell.