Når denne lyser – da bør du roe ned

Teknologien har reddet veldig mange liv.

Når antiskrens-lampen blinker eller lyser, betyr det at minst ett av hjulene på bilen har dårligere grep enn de andre. Og at systemet har begynt å jobbe.
Når antiskrens-lampen blinker eller lyser, betyr det at minst ett av hjulene på bilen har dårligere grep enn de andre. Og at systemet har begynt å jobbe.

Vintersesonen er i gang for bilister over store deler av landet. Plutselig står vi opp til isete og glatte veier igjen – det gir som vanlig utfordringer for mange.

De siste årene har utviklingen av sikkerhetssystemer i bil vært formidabel. Flere og flere løsninger som skal hjelpe oss gjennom vanskeligheter har sett dagens lys. Det er gull verdt for oss som bor i et land som Norge, med krevende kjøreforhold.

Redder mange menneskeliv

Ett av disse systemene er ESP (elektronisk stabilitets program), et elektronisk system som skal forhindre skrens og minimere risikoen for farlige situasjoner på veien.

– Dette er nok sammen med ABS-bremser og automatisk nødbrems ett av de viktigste sikkerhetssystemene som har blitt lansert, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

– Antiskrens alene redder mange menneskeliv, hver eneste dag, legger han til.

Denne ble avslørt ved en tabbe – eller..?

Vips sto man ute i grøfta

Enkelt forklart består dette systemet av sensorer som registrerer om ett eller flere av hjulene mister grepet. Dessuten måles rattutslagene. Det geniale er at ESP-en kan gripe inn før bilen rekker å få sladd, og før det oppstår skumle situasjoner. Systemet bremser ett eller flere hjul og reduserer motorkraften.

– Jeg husker da dette begynte å komme, det var nesten litt science fiction over det. Mange var også skeptisk, men de tok grundig feil. ESP har vært utrolig viktig for å få ned antall ulykker på veier, ikke minst i land med kalde vintre. Dette systemet fungerer veldig mye bedre enn når biler begynte å skrense, og sjåføren skulle forsøke å hente den inn selv. Det endte gjerne med en altfor hard kontra – og vips sto man ute i grøfta, sier Benny.

På glatt føre skal du særlig være forsiktig i svingene. For høy fart her, så risikerer du at bilen rett og slett glipper taket.
På glatt føre skal du særlig være forsiktig i svingene. For høy fart her, så risikerer du at bilen rett og slett glipper taket.

Slik så det ut da Jonny ble presset ut i grøfta

Bør roe ned

I dag er det nok mange som ikke en gang er bevisst over at de har systemet i bilen sin. Det gjør nemlig fint lite utav seg, før det eventuelt trengs.

– Ofte oppdager du det ikke på andre måter enn at ESP-lampen begynner å lyse. Det tyder at du har valgt for høy hastighet, ofte inn i en sving. Da er det fare på ferde og bilen griper inn for å redde deg. Men dette er også en viktig påminnelse på at du rett og slett kjører for fort etter forholdene, og bør roe ned hastigheten, mener Benny.

Teste på bane

– Men kan ikke sikkerhetssystemer som dette noen ganger bli en liten sovepute for noen?

– Jo, det kan naturligvis det. Man blir vant til at "ting ordner seg" og kan lett bli litt sløvere og mindre bevisst som sjåfør. Derfor anbefaler jeg alle om å teste ut bilen sin under trygge forhold, gjerne på en bane. I de aller fleste biler kan ESP-en skrus av. I praksis ikke helt av, men i alle fall slik at den griper inn mindre og senere enn normalt.

– Prøv det i noen svinger, da får du kjapt et veldig godt bilde på hvordan bilen egentlig oppfører seg, uten ekstra elektronisk hjelp. Da tror jeg også du kan bli overrasket, avslutter Benny.

Ble stoppet av politiet – fordi han kjøre for sakte!

ESP og ikke: Sjekk forskjellen i videoen under