Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klager etter kjøp og salg av bruktbil er det Forbrukerrådet får aller flest henvendelser om. I mange tilfeller mener kjøper i etterkant at selger har holdt ting skjult, at bilen er i dårligere stand enn forespeilet – og at det kvalifiserer til avslag i prisen, eventuelt heving av kjøpet.

Hvis selger stiller seg avvisende til dette, da starter en prosess som både kan bli langvarig, frustrerende og kostbar.

Samtidig er det en kjent sak at mange kjøpere «prøver seg». De kommer tilbake til selger kort tid etter kjøpet og påviser feil og mangler. Det kan være ting selger overhodet ikke kjente til, også problemer som har oppstått etter selve eierskiftet. Dette gjør at mange kvier seg for å selge bilen privat.

Ny mulighet

Jogrim Aabakken er testansvarlig hos Forbrukerrådet. Han er en av dem som føler dette på pulsen og han mener en nyvinning i deres standardkontrakt for bruktbilsalg vil kunne dempe konfliktnivået:

Jogrim Aabakken, testansvarlig hos Forbrukerrådet.
Jogrim Aabakken, testansvarlig hos Forbrukerrådet.

– Vi har fått inn et eget punkt i vår bruktbilkontrakt som heter «Fraskrivelse av rettigheter». Ved å bruke dette punktet kan både selger og kjøper tydeliggjøre hvor risikoen skal ligge og dermed oppnå økt forutsigbarhet.

– Hvordan fungerer det i praksis?

– Vår bruktbilkontrakt har alltid hatt et punkt der selger kan hake av for at kjøretøyet selges «som det er». Denne formuleringen er imidlertid ikke sterk nok til at kjøper mister retten til å gjøre en mangel gjeldende i ettertid. Vi har derfor lagt inn en mulighet i vår kontrakt for å gjøre det helt tydelig at den hele og fulle risikoen overføres fra selger til kjøper. Dette gjøres ved at kjøper skriver følgende i et eget felt i kontrakten: «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19».

60.000 bruktbilkjøpere tar en råsjans – hvert år

Slik ser punktet i kontrakten fra Forbrukerrådet ut. Skriver kjøper under på dette, blir prosessen etter salget langt mer forutsigbar.
Slik ser punktet i kontrakten fra Forbrukerrådet ut. Skriver kjøper under på dette, blir prosessen etter salget langt mer forutsigbar.

Kompenseres med pris

– Når bør denne muligheten brukes?

– Dette egner seg først og fremst for ordinære, ærlige forbrukere uten bilkompetanse – når disse skal selge eldre og relativt rimelige bruktbiler. Som vi vet, kan kostbare feil når som helst oppstå på eldre biler, ikke minst i sammenheng med eierskifter, der bruksmønster og kjørestil endres. Ved å bruke denne formuleringen slipper selger å miste nattesøvnen i bekymring over at kjøperen vil dukke opp på døren i ettertid, med krav om prisavslag eller heving, sier Aabakken.

Han mener dette ikke trenger å være en urimelig stor sjanse å ta for kjøper.

– Som kjøper må du være klar over at du mister dine normale reklamasjonsrettigheter hvis du fyller ut dette punktet. Dette rettighetstapet bør kompenseres gjennom prisen som betales for bilen. Generelt vil jeg si at punktet er best egnet for eldre biler i de laveste prisklassene. Ved å fraskrive deg rettigheter, øker du jo din egen risiko. Derfor bør du kun fylle ut punktet om du er av typen som lever godt med usikkerhet, eller om du har spesielle forutsetninger for å håndtere typiske bruktbilutfordringer.

For bruktbilkjøpere er det alltid en avveining om man bør kjøpe av en profesjonell aktør – eller privatperson. I mange tilfeller er det penger å spare på det siste. Til gjengjeld kan risikoen fort bli større..
For bruktbilkjøpere er det alltid en avveining om man bør kjøpe av en profesjonell aktør – eller privatperson. I mange tilfeller er det penger å spare på det siste. Til gjengjeld kan risikoen fort bli større..

Derfor kan det være dumt å kjøpe en brukt bestselger

Bare å selge til en annen

– Velger du å bruke punktet, blir det spesielt viktig å undersøke bilen. Det blir også ekstra viktig å gjøre en vurdering av selger. Fremstår selger som en ærlig og redelig person? Har du grunn til å anta at selger har informert deg om alle utfordringer og problemer han eller hun kjenner til? Hvis svarene på disse spørsmålet er nei, bør du ikke benytte punktet, sier Aabakken.

– Hva bør selger gjøre hvis kjøper nekter å fylle ut punktet?

– Det som er så fint med dette punktet, er at det er helt frivillig for både selger og kjøper å bruke det. Hvis kjøper ikke ønsker det, er saken enkel: Da selger du bilen til en annen person. Samtidig må du selvsagt være klar over at ditt ønske om å overføre risikoen til kjøper høyst sannsynlig vil gå på bekostning av prisen du kan regne med å få for bilen, avslutter Aabakken i Forbrukerrådet.

Plutselig sto bilen til salgs – for 50.000 kroner mer

Se video under: Bruktbilreklame LITT utenom det vanlige...