Opel Astra GTC er en tøff og morsom kompaktbil. Nå får du en slik med under 30.000 kilometer på telleren, til 239.000 kroner. Illustrasjonsfoto
Opel Astra GTC er en tøff og morsom kompaktbil. Nå får du en slik med under 30.000 kilometer på telleren, til 239.000 kroner. Illustrasjonsfoto

Liten tøffing er blitt billig på bruktmarkedet

Her får du en godbit det ikke er mange av.

Skal du ha en kvikk kompaktbil, men ikke vil gå i fotsporene til "alle" andre og kjøpe deg en Golf GTI, har du et alternativ hos Opel. For eksempel kan du gå for den lekre tredørsutgaven av Astra: GTC.

På bruktmarket får tre-fire år gamle eksemplarer av denne til en hyggelig pris. For eksempel har vi funnet en 2013-modell som har rullet svært beskjedne 27.900 kilometer. Prisen er 239.000 kroner. Da får du mye lommerakett for pengene!

Astra som bruktbil? Her kan du lese mye om det:

180 hestekrefter

Astra GTC 1.6 Turbo er den fulle betegnelsen på denne bilen. Med 180 hk, har du en solid dose med fraspark her.

0-100 km/t leveres på 8,2 sekunder. Det er ikke brennkjapt, men med manuell girkasse og lav vekt, er dette et sporty alternativ som er verdt å vurdere.

Denne bilen er det som ligger til salgs for 239.000 kroner. Faksimile: Autodb.no
Denne bilen er det som ligger til salgs for 239.000 kroner. Faksimile: Autodb.no

Dessuten er ikke kreftene mer enn at forhjulstrekken stort sett klarer å hanskes med det. Opel har jo noen ganger gjort det vanskelig for seg selv, med alt for mye krefter som skal tøyles med bare forhjulene ...

BROOMS BILGUIDE: Over 6.500 har sagt sin mening. Nå er det din tur!

Tøft design

Denne generasjonen Astra, og da særlig GTC-utgaven, er for øvrig noe av det mest vellykkede designet Opel har funnet på de senere årene. De rene, men sporty linjene kler særlig tredørsutgaven godt.

Knallrød lakk er også helt riktig på en slik bil.

På innsiden er det gode seter og du får en bra porsjon utstyr. Men midtkonsollen er lettere kaotisk – med et lite hav av knapper. Her merkes det at utviklingen har gått fort.

For øvrig er det et relativt romslig bagasjerom på 380 liter, helt på høyde med hva Golf tilbyr.

Du skal ha eid bilen en stund, før du er fortrolig med knappejungelen på dashbordet ...
Du skal ha eid bilen en stund, før du er fortrolig med knappejungelen på dashbordet ...

Denne er råere enn du tror

Driftssikker

Astra er en bil som får god omtale i den tyske DEKRA-undersøkelsen. Her får man en pekepinn på hvor driftssikker bruktbiler er.

Basert på svært omfattende tallmamteriale kan man si noe om den generelle kvaliteten på bilene. Astra ble i 2012 nummer 1 på listen, uansett prisklasse.

I tillegg er heller ikke Opel de dyreste hverken på timepriser eller deler.

Akkurat GTC-utgaven med sine 180 hk, vil nok koste noe mer enn snittet å forsikre, men ikke voldsomme summer.

Klikk for å se hele annonsen

Godt utstyrt

Opel er kjent for å tilby mye utstyr. GTC-utgavene er intet unntak. Her får du for eksempel Opels Flexiride-system. Hvis du trykker på Sport-knappen, strammes understellet og styreresponsen.

Det er adaptive LED-lys, avtagbart hengerfeste, filskiftvarsler, navigasjon, DAB-radio, delskinn og blue tooth, for å nevne noe.

I tillegg følger det med både sommer- og vinterdekk, tilstandsrapport og garanti.

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Autodb har samme eier.

Nå får du BMW-SUV til under 50.000 kroner