Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Men det store salgsargumentet er selvsagt at Z8-en tilhørte Steve Jobs – mannen som grunnla Apple sammen med Steve Wozniak. Fra oppstarten i en garasje i Cupertino i California skapte de det som i dag er verdens mest verdifulle selskap gjennom produkter som Mac og iPhone.

Steve Jobs var ikke kjent som en stor bilentusiast. Han hadde også en tendens til å bytte biler flere ganger i året for å kunne være anonym i trafikken.

Som et Apple-produkt med hjul

Med BMW-en skal det har vært annerledes. Ifølge RM Sotheby's, som nå selger Jobs' Z8, hadde Apple-gründeren en forkjærlighet for tyske kjøretøyer. Han eide BMW motorsykler og Mercedeser av SL-klassen.

Det skal ha vært Oracle-sjef Larry Ellison som overtalte Jobs til å bestille en BMW Z8. Sportsbilen var på et vis bilverdenens svar på Apples dataprodukter, altså det siste innen teknologi og brukervennlighet.

Bilen ble produsert 1. april 2000 og ble levert til eieren 6. oktober. Roadsteren har en 4,9 liters V8-motor som leverer 400 hester. Jobs skal ha blitt så glad i akkurat denne bilen at han beholdt den i over tre år.

Eierskapet er dokumentert med både vognkort i Steve Jobs' navn og med hans hjemmeadresse. Dessuten medfølger flere verkstedregninger fra tiden bilen var i Jobs' eie.

LEKKERT: Interiøret er minimalistisk, funksjonelt og utført i lekre materialer, ikke så ulikt Apples produkter. Foto: RM Sotheby's
LEKKERT: Interiøret er minimalistisk, funksjonelt og utført i lekre materialer, ikke så ulikt Apples produkter. Foto: RM Sotheby's

Angret på salget

I 2003 solgte Steve Jobs Z8-en til den nåværende eieren. Et år senere ble bilen solgt videre, men selgeren angret og fikk kjøpt den tilbake i 2006.

Bilen har blitt kjørt jevnlig i alle år, men den kan knapt kalles utslitt. Den har bare 15.200 miles på telleren, noe som tilsvarer rundt 24.500 kilometer. Bilen har selvsagt fått alle servicer og er i prima stand.

RM Sotheby's anslår å få mellom 300.000 og 400.000 dollar for bilen, eller mellom 2,4 millioner og 3,2 millioner kroner. Da får man med viktig tilleggsutstyr som hardtop, presenning, brukerhåndbok og servicehefte, CD-er til navigasjonssystemet og – ironisk nok – den originale BMW/Motorola-telefonen som fulgte med bilen.

Steve Jobs døde i oktober 2011.