Her trekker de teppet av en av sine viktigste biler
Jaguar E-Pace på snarvisitt i Norge.
Jaguar har tradisjonelt vært et nisje-merke, med få modeller i utvalget.
Men det er virkelig i ferd med å endre seg. Etter at Jaguar og søstermerket Land Rover ble tatt over av indiske Tata, har det meste pekt oppover. Modellutvalget er kraftig utvidet – og salget har aldri vært høyere.
Rett over nyttår kommer en bil som blir svært viktig for Jaguar, nemlig den kompakte SUV-en E-Pace.
Med den får Jaguar en innstegs-SUV som skal rekruttere mange nye kjøpere. E-Pace skal stjele salg fra topputgavene til de mer folkelige merkene. Og ikke minst skal den gå rett i strupen på konkurrentene fra Audi, BMW og Mercedes.
100.000 kroner i rabatt
Nå har E-Pace akkurat vært en snartur i Norge. Den ble blant annet vist fram hos den norske importøren, som allerede har startet salget.
I forbindelse med lanseringen går Jaguar ut med et litt uvanlig tilbud. De lanserer nemlig en såkalt Launch Edition av E-Pace, med priskutt på hele 100.200 kroner.
Veiledende pris på bilen er 700.100 kroner. Men Launch Edition-utgaven selges fram til nyttår for 599.900,-.
Her får du veldig mye bruktbil for pengene
80 prosent nye kunder
Denne modellen er utstyrt med en 150-hesters dieselmotor og automatgir. I en rikholdig utstyrsliste finner vi blant annet ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, LED-lykter, elektrisk bakluke, 10-tommers infotainmentskjerm og elektrisk justerbare forseter – for å nevne noe.
– Vi har et salgsmål på 200 biler i 2018. Her venter vi at rundt 80 prosent av kundene er nye for Jaguar. Dette blir altså en svært viktig modell for å rekruttere nye kunder, forteller Jacob Moer Aanonsen, som er salgssjef for Jaguar og Land Rover i Norge.
Bra bil – men sjekk prislappen!
Stort bagasjerom
De første eksemplarene av E-Pace kommer til Norge i januar. Det er ventet at de som har bestilt bilen vil få den mot slutten av måneden.
Med lengde på rett under 4,40 meter er dette en kompakt SUV. Likevel er den innvendige plassen imponerende god.
Tidligere var ikke plassutnyttelse noe Jaguars designere og ingeniører brydde seg så veldig om. Nå har det imidlertid hatt høy prioritet. Fire voksne har god plass i kupéen, og bagasjerommet svelger unna imponerende 575 liter. Det betyr at dette bør kunne fungere som familiebil for svært mange.
Typisk Jaguar
Under premieren i London tidligere i år benyttet vi sjansen til å ta en kjapp titt på interiøret. Her er det ingen stor overraskelser. Jaguars infotainmentløsning er allerede på plass i flere modeller. Passasjeren foran har fått et håndtak i midtkonsollen til å holde seg fast i, det kjenner vi igjen fra sportsbilen F-Type. Ellers er det litt hardplast i midtkonsollen og på dashbordet, det sladrer litt om hvilken bilklasse bilen tilhører.
Designmessig skal du ikke være i tvil om at dette er en Jaguar. Den store og gapende grillen er en signatur, det samme er de svøpende linjene langs siden av bilen. Og bakfra hinter baklyktene mot F-Type (igjen). Det samme gjør frontlyktene, som nok også er den mest dristige delen av dette designet.
F-Pace: Her blir du førstemann til fjells
Se video: Her setter de en spektakulær verdensrekord: