Nå skal de mer enn doble salget i Norge

Her er den – ladbar modell som gir priskutt.

For første gang kommer Range Rover med ladbare utgaver, det blir svært attraktivt i det norske markedet.
For første gang kommer Range Rover med ladbare utgaver, det blir svært attraktivt i det norske markedet.

De mest eksklusive SUV-ene har økt salget kraftig i Norge de siste årene. I hovedsak skyldes det at en rekke av dem er lansert i ladbar utgave.

Denne biltypen kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, dermed blir prisene svært konkurransedyktige.

Nå melder to nye modeller seg på her. Range Rover og Range Rover Sport

Sistnevnte har akkurat blitt vist fram, under et arrangement hos den norske Land Rover-importøren.

Skal selge 300 biler neste år

I dag starter rimeligste Range Rover Sport med bensinmotor på 1.264.900 kroner. I ladbar utgave blir prisen langt lavere, den starter på 949.900 kroner når den kommer til Norge neste år.

For modellen som bare heter Range Rover er det også snakk om priskutt, men den koster likevel betydelig mer enn Sport. Her er nemlig startprisen på 1.350.000 kroner.

– Dette kommer til å gi en solid økning i salget neste år. Range Rover er ute etter å ta sin del av det ladbare SUV-salget. En liten kuriositet: Range Rover viste fram bilen på den store bilmessen på Sotra Arena sist helg, der solgte de fire biler på rappen. Ikke verst å omsette biler for over 4 millioner på den måten, forteller Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som var til stede på presentasjonen.

Hvis du har mye småkjøring og lader ofte, blir det lenge mellom hvert besøk på bensinstasjonen.
Hvis du har mye småkjøring og lader ofte, blir det lenge mellom hvert besøk på bensinstasjonen.

Her har Land Rover laget klassens tøffeste bil

51 kilometer på strøm

– Vi forventer å selge 200 eksemplarer av Sport og 100 Range Rover i ladbar hybridutgave neste år. Bilene lanseres samtidig, med de første leveringene i mars. Normalt salg for Range Rover er rundt 40 biler i året, mens Sport ligger på rundt 100. Her ligger det altså an til solid økning, sier Jacob Moer Aanonsen som er salgssjef for Jaguar Land Rover i Norge.

Dette er de første ladbare hybridbilene fra Jaguar Land Rover-konsernet. De er utstyrt med en 2-liters bensinmotor på 300 hk og elmotor på 116 hk. Dette bir en systemeffekt på 404 hk.

Permanent 4x4 er naturligvis på plass, og denne kraftpakken sender Range Rover Sport fra 0-100 km/t på kun 6,7 sekunder.

Takket være elmotoren har Range Rover Sport P400e et utslipp på kun 64 gram/km, i kombinert EU-syklus. Den elektriske rekkevidden er på 51 km.

Ved hurtiglading kan bilen fullades på 2 timer og 45 minutter hjemme, med en 32 A veggboks. Batteriet kan fullades på 7 timer og 30 minutter med 10 A ladekabelen for hjemmebruk som leveres som standard.

Den elektriske drivlinjen spiser litt av bagasjeplassen, den synker fra 750 til 703 liter i Range Rover Sport.
Den elektriske drivlinjen spiser litt av bagasjeplassen, den synker fra 750 til 703 liter i Range Rover Sport.

Ikke rart mange ønsker seg dette nå...

Blant de beste i markedet

I tillegg til den nye hybrid-drivlinjen, får alle Range Rover Sport-modellene nå oppgradert design og ny forbrukerteknologi.

– Innvendig har det virkelig skjedd ting. Her kjenner vi igjen mye fra nylig lanserte Range Rover Velar – som virkelig skiller seg ut med lekkert interiør. Det handler om rene og nesten minimalistiske linjer. Knapper og brytere er holdt til et minimum. Samtidig er materialkvalitet og finish på virkelig høyt nivå. Her er Range Rover nå blant de aller beste i markedet, mener Møller Johnsen.

Interiøret er kraftig oppgradert og gir et svært eksklusivt inntrykk.
Interiøret er kraftig oppgradert og gir et svært eksklusivt inntrykk.

14 strømuttak

Fronten er utstyrt med intelligente Pixel-laser LED-hovedlys og en oppgradert frontgrill. Den nye og ladbare utgaven har tilgang til den 7 kW innebygde laderen som er skjult bak Land Rover-logoen ved frontgrillen.

Infotainmentsystemet er det mest avanserte noensinne fra Jaguar Land Rover. To 10” HD fargeberøringsskjermer er midtpunktet i en minimalistisk kupé som skal blande elegant og futuristisk design med et intuitivt og engasjerende grensesnitt.

Opptil 14 strømuttak er på plass, inkludert et vanlig strømuttak for lading av blant annet bærbare PCer og andre enheter.

Eierne kjører elektrisk, og kan spare mye penger

Se video av den ladbare Range Roveren under: