Norges nye kampfly må parkeres i telt

– En planleggingstabbe av dimensjoner, sier forsker.

Tre av Forsvarets nye kampfly F-35 har ankommet Norge. Foto: Terje Pedersen/NTB scanpix
Tre av Forsvarets nye kampfly F-35 har ankommet Norge. Foto: Terje Pedersen/NTB scanpix

Norge skal bruke over to milliarder kroner på kampflyhangarer, men fram til 2020 skal de nye flyene stå i telt på Ørland, skriver Adresseavisen.

– En planleggingstabbe av dimensjoner. Det er noe fundamentalt feil med den forsvarspolitiske planleggingen i Norge, sier forsker Ståle Ulriksen ved Sjøkrigsskolen.

Han er sterkt kritisk til at det ikke er forsterkede hangarer klare når de første nye kampflyene er på plass på Ørland.

– Jeg blir skremt. Vi har visst i så mange år at disse flyene skulle komme. Jeg blir rett og slett rystet, sier Ulriksen til Adresseavisen.

Nestkommanderende i Luftforsvaret, brigader Aage Lyder Longva, bekrefter at Luftforsvaret må bruke midlertidige teltløsninger. Først i 2020, når minst 22 av de nye flyene er levert, vil de nye spesialbygde hangarene til 2,26 milliarder kroner, være klare.

– I påvente av ferdigstillelse av robuste hangarløsninger vil vi benytte den nye vedlikeholdshangaren til å garasjere F-35. Vi vil også benytte tilpassede flyklargjøringshaller i forsterket plast, sier Longva.

– Kort varslingstid

Situasjonen har oppstått fordi basen opprinnelig var planlagt som en fredsbase uten betonghangarer for å beskytte de nye kampflyene. I stedet skulle det bygges en garasjeløsning med plass til mange fly ved siden av hverandre, ofte omtalt som «hangaretter». Men 16. juni i år besluttet Stortinget å bevilge penger til å bygge beskyttelseshangarer i betong for å verne gigantinvesteringen.

– I inneværende langtidsplan ble det vedtatt at flybaser som skal benyttes til krise og væpnet konflikt, må få økt sikring og vern mot angrep sammenlignet med forutsetningene i forrige langtidsplan. Med den korte varslingstiden som nå legges til grunn, er det viktig at basen konstrueres sånn at den allerede fra første dag kan fungere som en fullverdig base i fred, krise og krig, heter det i innstillingen fra utenriks- og forsvarskomiteen.

Norge har besluttet å gå til anskaffelse av inntil 52 nye kampfly av typen F-35. Investeringskostnadene er beregnet til vel 81 milliarder 2018-kroner. Levetidskostnadene er beregnet til over 270 milliarder, inkludert anskaffelseskostnadene.

I april ba Regjeringen Stortinget si ja til bygging av til sammen 12 hangarer for de nye F-35-kampflyene på Ørland flystasjon. Prosjektet var foreslått gjennomført innenfor en kostnadsramme på 2,26 milliarder kroner. Hver hangar skal ha plass til to nye kampfly. (NTB/TV 2)