Dette blir en av Norges dyreste nybiler
Men så får du også noen helt spesielle baklykter på kjøpet ...
Nye Mercedes S-Klasse Coupé er klar for bestilling for norske kunder. Dette er som navnet tilsier, todørsutgaven av limousinen S-klasse.
Nå er prisene klare. Innstegsmodellen, 450 4Matic, starter på 1.398.000 kroner. Allerede her får du 367 hk og 0-100 km/t på 5,5 sekunder.
Men går du for AMG S 65 – med 6-liters V12-motor, 630 hk og 1.000 Nm (!) dreiemoment, må du ut med knappe 3 millioner kroner. Det er før du begynner å legge på ekstrautstyr ...
Lanseringen av S-klasse Coupe er i januar 2018.
Denne Mercedes er nesten for brutal
"Kupp" – til 2 millioner kroner
Mellom billigste- og dyreste modell er det to varianter til: 560 4Matic og AMG S 63 4Matic +. Sistnevnte koster rundt 900.000 kroner mindre enn S 65, takket være at V8-motoren har lavere vekt og utslipp.
Den framstår slik sett som et "kupp" (jada, her trengs det virkelig hermetegn for å ha dekning!) – ettersom denne er raskere enn S65 (0-100 km/t på 3,5 sek. vs 4,5 sek.) og dessuten har firehjulsdrift. Du skal være rimelig V12-fanatiker og bakhjulsdrifts-purist, om du velger S65-utgaven ...
560 4Matic har også firehjulsdrift, 469 hk – og gjør 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Prisen på denne er 1.655.000 kroner.
Avanserte baklykter
For første gang benyttes noe som kalles OLED (Organic Light Emitting Diode) i en modell fra Mercedes.
De 66 ultratynne diodene skaper et flytende uttrykk som endres dynamisk avhengig av eksterne lysforhold. Ved opplåsing og låsing av bilen igangsettes en animert sekvens for å signalisere valgt funksjon.
I tillegg vil bremselysenes intensitet variere for å kommunisere bedre med andre trafikanter og på den måten redusere faren for påkjørsler bakfra.
I likhet med sedanen får nye S-Klasse Coupé et oppgradert heldigitalt instrumentpanel og nytt multifunksjonsratt med berøringsflater.
Mercedes coupe: Nå har dette blitt skikkelige klassikere
Selvkjørende
De selvkjørende egenskapene er videreutviklet fra dagens E-Klasse og tar nå hensyn til kartdata og kan justere hastighet og styreutslag i forbindelse med svinger, lyskryss og rundkjøringer.
Den oppgraderte datakraften kommer også godt med i forbindelse med tilvalget Magic Body Control, som analyserer underlaget for ujevnheter og benytter den aktive luftfjæringen for å utlikne disse.
I tillegg tiltes bilen inntil 2,65 grader for å motvirke sentrifugalkreftene som oppstår i høyhastighetssvinger.
Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!
– Mange gleder seg
– Basert på interessen fra norske kunder er det tydelig at det er mange som gleder seg til modellen kommer i januar, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil.
Så spørs det hvor mange av de som gleder seg faktisk også har råd til å kjøpe bilen.
Hvis budsjettet ikke strekker til, kan man jo kjøpe stor Mercedes coupe brukt. Forgjengeren, som heter CL, koster fra 100.000 kroner for en 1993-modell. Den bilen har faktisk også V12-motor – men ikke OLED-baklykter ...
Mercedes CLA: Designbomben ble revet bort på et blunk