Sosiale medier-giganten lanserer snart en ny versjon av appen – ikke bare fordi det har lyst, men fordi de må.

– Den eneste tingen vi har hørt i løpet av årene, er at Snapchat er vanskelig å forstå eller vanskelig å bruke, og nå jobber vi med å gjøre appen enklere, sier Evan Spiegel, administrerende direktør i Snapchat.

Ifølge nyhetsbyrået Assosiated Press er det 178 millioner mennesker som har lastet ned appen, men det er ikke godt nok for selskapet.

For Facebook troner på sosiale medier-tronen med hele 2,07 milliarder brukere.

Nyheten om den revolusjonerende endringen kommer i forbindelse med Snapchats fall på børsen. Mikrobloggtjenesten Twitter tar også grep etter skuffende tall. Selv om de har 330 millioner faste brukere, steg brukermassen én prosent i tredje kvartal i år. Derfor utvider de antall tegn til det dobbelte, fra 140 til 280 tegn å boltre seg på.

Men store endringer kan også slå feil, for gamle vaner er vanskelig å vende.

– Vi vet ennå ikke hvordan brukerne våre vil reagere når de begynner å bruke vår oppdaterte app, men vi er villige til å ta risikoen, for vi mener det er en stor og langsiktig fordel for oss, sier Spiegel.

Kjernebrukerne til Snapchat er mellom 13 og 34 år. Selskapet håper de kan tiltrekke seg et bredere publikum etter endringene.

Spiegel har vært taus om når de store endringene er å se på mobilen din.