Undersøkelse: Norske jenter mer samfunnsengasjerte enn gutter

14-åringer i Norge kan mye om demokrati, men forskjellene mellom gutter og jenter har økt. Det viser den nye internasjonale demokratiundersøkelsen.

ØKT FORSKJELL: Fra 2009 har kjønnsforskjellene i Norge økt når det kommer til kunnskap om demokrati og samfunn hos 14-åringer. Foto: (ILLUSTRASJON) Brun, Thomas
ØKT FORSKJELL: Fra 2009 har kjønnsforskjellene i Norge økt når det kommer til kunnskap om demokrati og samfunn hos 14-åringer. Foto: (ILLUSTRASJON) Brun, Thomas

Den internasjonale demokratiundersøkelsen ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) undersøker kunnskaper om demokratiske og samfunnspolitiske spørsmål hos 14-åringer.

Målet er å finnet ut hvordan denne aldersgruppen kjenner til, utøver og forbereder seg på rollen som demokratiske medborgere i dagens og fremtidens samfunn.

Forrige gang undersøkelsen ble gjennomført, var i 2009. Da scoret norske elever høyt på kunnskaper om demokrati og holdninger til demokrati og medborgerskap, og havnet på en 5. plass blant de 37 deltakerlandene.

Den nye undersøkelsen, som ble gjennomført i 2016 og hvor rundt 6.000 elever på 9. trinn fra 148 ungdomsskoler i Norge var med, viser at norske elever har fått mer kunnskap om demokrati side 2009. Norske elever havner også i 2016 på en 5. plass.

– Vi er glade for å se at norske elever har høy kunnskap om demokrati, og at dette har økt siden 2009. Over halvparten av norske 14-åringer er nå på det øverste kunnskapsnivået, og dette er langt over det internasjonale snittet, sier divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Sissel Skillinghaug.

Norge gjør det noe svakere enn de andre nordiske landene, men er etter Sverige det landet i Norden som har hatt størst fremgang. Fra 2009 har imidlertid kjønnsforskjellene i Norge økt. Selv om det har vært en fremgang for alle elever, har jentene økt sitt forsprang, og kunnskapsgapet har økt.

(©NTB)