Den heteste trenden innen hudpleie:

Sanja hadde dårlig hud – hevder snegleslim og biegift ble redningen

Selv om koreansk hudpleie har blitt en trend de siste årene, er det først nå at det har blitt et kjent fenomen for de fleste nordmenn.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Uren, kvisete og irritert hud har vært et problem for Sanja Myrås siden tenårene. Utallige hudpleieprodukter – både billige og dyre – har blitt testet ut, til ingen nytte.

Hun mistet dermed troen på alt av hudpleie, og skjulte den dårlige huden med sminke istedenfor.

Men for to år siden kom det hun selv mener ble redningen:

– Jeg hadde et møte med han som skulle sminke meg til bryllupet mitt. Han sa at huden min var så dårlig at sminken ikke kom til å henge på hele bryllupsdagen, forteller Myrås.

Sminkøren anbefalte henne å prøve koreansk hudpleie – og etter en måneds bruk var forbedringen allerede godt synlig.

Kultur med feilfri hud

I starten var Myrås skeptisk etter å ha hatt så mange dårlige erfaringer med andre produkter. Men hun ble så fornøyd med resultatet at hun startet å lese seg opp på temaet.

– Jeg ble veldig interessert i hudpleie, noe jeg aldri hadde vært før.
På bryllupsreisen vår dro vi jorda rundt, og da var vi mye i Sør-Korea for å lære mer om industrien.

Utfallet ble at Myrås har startet sin egen nettbutikk som selger koreansk hudpleie.

– Å ha plettfri, ung hud er en del av kulturen til koreanere. Hudpleie er derfor et stort satsingsområde, og det gis statstøtte til forskning på det, forteller Myrås.

Selv om koreansk hudpleie har blitt en trend de siste årene, er det først nå at det har blitt et kjent fenomen for de fleste nordmenn.

Det er særlig de spesielle ingrediensene man finner i noen av produktene som lokker kjøpere. Snegleslim, morkakeekstrakt og biegift er bare noe av det man kan finne på ingredienslistene.

Mye trend og gimmick

Kosmetisk lege, Rolah Lønning, er noe skeptisk til trenden.

– Snegleslim vet vi inneholder visse ingredienser som er gode for huden. Det er en del antioksidanter og sukkermolekyler som binder vann slik at man får økt fuktighet. Men det er lite studier på det, så man kan ikke dokumentere 100 prosent for effekten, sier Lønning.

Hun mener at de spesielle ingrediensene ofte blir brukt av produsentene for å få omtale og oppmerksomhet for produktene sine.

– Sørkoreanerne er nok opptatt av at det skal være sensasjonelt, og dermed bruker de helt nye ingredienser som ingen har tenkt på før for at det liksom skal være helt fantastisk og revolusjonerende. Men effekten er ikke godt dokumentert. Morkakeekstrakt eller hesteolje skjønner jeg for eksempel ikke poenget med, forteller legen.

Ti produkter morgen og kveld

Innen koreansk hudpleie er det vanlig å benytte seg av alt fra fem til ti produkter både morgen og kveld. Myrås benytter seg vanligvis av en syv- eller titrinnsrutine.

– Man skreddersyr sin egen rutine ut ifra behov. For meg tar det omtrent et kvarter å gå igjennom stegene. Jeg kjenner en så stor forskjell på huden at jeg greier ikke hoppe over rutinen uansett hvor trøtt jeg er, hevder Myrås.

Lønning, derimot, mener at man ikke trenger så mange produkter for å få et vellykket resultat.

– Det man trenger for en god ansiktsrens er et serum, en fuktighetskrem og en solkrem. Det er i alle fall nok for et grunnleggende behov.

Legen var selv på en studietur til Sør-Korea i 2015 da hun vurderte å starte produksjon av koreansk hudpleie.

– Jeg er glad i det som er medisinsk effektivt og høyteknologisk. De hadde ikke den produksjonsstandarden som jeg forventet, og hadde lite fokus på anti-aging. De er glad i naturlige, fuktighetsgivende og blekende ingredienser der, forteller Lønning.

Ved spørsmål om produktene faktisk fungerer blir svaret både ja og nei.

– Noe av det fungerer, men så har vi også mye som bare er trender og gimmicker. Men mange har for eksempel brukt produkter med snegleslim i flere år og sverger til det, så noe er det sikkert i det, sier legen.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook