”Hvis vi bygger et offroad-kjøretøy i henhold til våre krav til kvalitet, og det har en Porsche-logo på panseret, vil folk kjøpe det.”
Ferdinand Porsche, Die Welt 24. januar 1989.
Sitatet kom lenge før SUV-bølgen hadde begynt å få fotfeste. Det skulle også gå noen år før Porsche realiserte planene sine.
Men i 2002 var den der: Cayenne. Rett og slett en høyreist Porsche med 4x4. Puristene var i harnisk! Hvordan kunne man rote til merkevaren på den måten? Porsche burde holde seg til små sportsbiler. Aller helst kun 911 og varianter over det temaet.
Men Porsche visste hva de drev med. Cayenne har vært en helt avgjørende modell for økonomien til den Stuttgart-baserte bilprodusenten.
SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste
Mer enn 500.000 eksemplarer solgt
Siden har det blitt laget to generasjoner til. Den utgående modellen er faktisk solgt i over 500.000 eksemplarer!
Nå er det altså klart for tredje utgave. Men hvis du ikke ser forskjell, så skjønner vi deg godt. Her skal du følge godt med i timen for å se forandringene.
Spørsmålet er om Porsche har jukset litt. Er det egentlig bare en facelift? Vi dro til Kreta, for å sjekke. Bli med på test!
Nå kan du få denne til 10 prosent av nybilpris
Hvordan er den å kjøre?
Du skal ikke kjøre gjennom mange svingene, for å skjønne at Porsche selvsagt ikke har tatt noen snarveier. Tvert imot - man har rett og slett funnet fram alle verktøyene i verktøykassa. Her er brukes samme plattform som i Bentley Bentayga, tre trinns luftfjæring, elektrisk krengingsstabilisator (Porsche Dynamic Chassis Control, PDCC), firehjulsstyring, mixed tyres (bredere dekk bak enn foran, slik som på 911), nye bremser og elektrisk justerbare dempere.
Resultatet? Du kan dundre på gjennom svingene på en måte som setter en ny standard i segmentet. Krenging er redusert ytterligere fra forrige generasjon, og styrefølelsen er skarp og godt vektet.
Vi skulle gjerne kjørt den på bane, for virkelig å få testet grensene. Men det vi har fått anledning til å oppleve tilsier at Cayenne gjør akkurat det Porsche har satt seg som mål: Setter en ny standard for kjøreegenskaper i klassen for store SUV-er.
Vi skal imidlertid legge til testbilene var utrustet med alt utstyr. En standard Cayenne har for eksempel ikke luftfjæring og ikke firehjulsstyring. Hvordan den fungerer uten dette utstyret fikk vi ikke testet.
For øvrig er den også svært komfortabel og stille. Særlig støyisoleringen imponerer oss. Testbilene har ekstra lydisolerte vinduer. Disse luker bort nesten all støy fra biler som passerer og når du kjører på våt asfalt.
En kjapp tur i offroad-løypa indikerer nok ikke hva denne bilen er i stand til. Faktisk kan du ta den med utenfor allfarvei uten å skjems. Den kan heves betydelig, har ulike kjøreprogram i henhold til underlag og differensialsperre. Men lavgirserie, får du ikke. Cayenne er jo fortsatt en Porsche!
Nå kommer Porsche med stasjonsvogn – og den er lekker!
Hvordan er plassen?
Bagasjerommet er første punkt du må merke deg. Her har man faktisk klarte å trylle fram 100 liter mer plass enn i forrige generasjon. Og den forrige var ikke snau, den heller. Det betyr at du nå har 770 liter (745 liter i Cayenne Turbo) til rådighet. Volumet øker til 1.710 liter (1.680 liter Cayenne Turbo) når du legger ned ryggen på baksetene. Da blir også gulvet nesten flatt.
Det skal imidlertid sies at volumet ikke oppleves som betydelig større enn forrige generasjon. Og forklaringen på det er enkel: Ryggen på baksetene kan justeres, slik at de står nesten vertikalt. Da er det omtrent er umulig å sitte der, men bagasjevolumet økes betydelig.
At du har mulighet til å justere vinkelen på ryggen i baksetene er naturligvis med på å øke komforten for de som sitter der. De kan nå legges opptil 39 grader bakover. Dessuten kan seteputen justeres opptil 16 cm i lengderetning.
Nytt er det at du kan sveipe under bakfangeren for å åpne opp bagasjeluka.
Bakseteplassen er imponerende. To voksne har massevis av plass til både ben og hode.
7-seter kan du imidlertid bare se langt etter. Vi får ingen signaler fra Porsche-leiren om at det er på vei, heller.
Det sier seg nærmest selv at plassen foran er raus. Her er det også bra med oppbevaringsplasser – inkludert store og praktiske lommer i dørene.
Aldri har du fått mer Porsche for pengene
Finest utenpå eller inni?
Hvis du skulle gå for samme farge på den nye Cayennen din som du hadde på den forrige, kommer ingen til å gjette at du har byttet bil. Særlig fronten og profilen er mer eller mindre nøyaktig lik.
Heldigvis har man sørget for å gjøre noen grep med hekken. Ikke store, men i alle fall slik at du har et håp om at noen skal se forskjell. For eksempel har den nå LED-lys som strekker seg over hele bredden på bilen. Lyktene er også smalere enn før – og mer i tråd med resten av Porsche-familien.
Øverst på bakluka er det forresten en spoiler/vinge – og den er justerbar. Det er en rekke ulike innstillinger. De fleste handler om å gi marktrykk når farten øker.
Men den kan også vinkles rett opp – og fungerer da som luftbrems! På en SUV! Vi mistenker at den er mest for show. Kun ved nødbremsing i over 170 km/t kan den aktiveres. Den skal kutte bremselengden med to meter – hvis du kjører i 250 km/t!
Innvendig har det heldigvis skjedd langt mer. Infotainmentsystemet domineres av hovedskjermen på 12,3 tommer, med strålende oppløsning og et brukervennlig touchsystem. I tillegg er det to 7 tommers skjermer i instrumentpanelet. Disse styres med hvert sitt sett med rullehjul og knapper på rattet. Smart og godt brukervennlig. Etter hvert blir det også mulig med head up display. Det er på tide, Porsche!
Man kan dette med seter også. Riktignok er komfortsetene i testbilene ekstrautstyr. Men har du råd, så gå for disse.
Opplevd kvalitet er ikke overraskende skyhøy. Dette kjennes ut som det skal kunne tåle mye juling.