Vinterdekk slaktes: Du har vel ikke ett av disse på bilen?

De er taperne i årets store test.

Det er mye krevende vintervær i Norge, da er det også viktig å ha best mulige dekk på bilen. Her er det fortsatt store forskjeller ute og går, det får vi bekreftet i årets store test offtentliggjort i magasinet Motor. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Det er mye krevende vintervær i Norge, da er det også viktig å ha best mulige dekk på bilen. Her er det fortsatt store forskjeller ute og går, det får vi bekreftet i årets store test offtentliggjort i magasinet Motor. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Magasinet Motor gjennomfører hvert år en omfattende test av vinterdekk. I 2017 er 26 dekk testet.

Testvinneren for både piggdekk og piggfrie dekk ble Continental, med henholdsvis IceContact 2 og ContiVikingContact 6.

Like viktig som de beste dekkene, er det å kjenne til de som kommer dårligst ut.

– Passer dårlig for barske, norske forhold

Felles for de tre dårligste piggfrie dekkene i testen er at samtlige er billige dekk produsert i Kina.

Dekket Nankang Ice Activa Ice-1 kommer aller dårligst ut.

Motor er klare i sin anbefaling:

Nankang er er et billig, kinesisk dekk, men det passer dårlig for barske, norske vinterforhold. Det bremser dårlig på is og sidegrepet slipper brått og uventet. Også på våt asfalt slipper dekket brått sideveis, noe som gir problemer i kritiske unnamanøvrer. Det eneste positive de har å si om dekket er at det «på snø er mer stabilt».

Test av Nankang Ice Activa Ice-1 piggfrie vinterdekk

Slipper brått

På nest siste plass finner vi også et billig kinesisk dekk, Linglong Green-Max Winter Ice I-15.

Heller ikke her inspirerer testen til å spare noen kroner på dekkjøpet.

Det bremser relativt dårlig, men plages mest av brå slipp sideveis uten forvarsel. Også på snø bremser det dårlig, men her er sidegrepet bedre og det retter opp noe av inntrykket. På tørr asfalt er dekket bra, men på vått slipper bakhjulene brått.

Test av Linglong Green-Max Winter Ice I-15 piggfrie vinterdekk

Vestlig navn

Det tredje dårligste, piggfrie dekket er også fra Kina, selv om navnet klinger vestlig, Landsail Winter Lander.

Dette dekket er ikke helt katastrofe, men bakhjulene har en tendens til å slippe grepet tidlig på både is og våt asfalt, som gjør bilen «vanskelig å kontrollere».

Og vinneren er ...

I motsatt ende av skalaen er det tett mellom dekkene i testen, med bare 0,2 poengs forskjell mellom femte og andre plass.

Vinneren blant de piggfrie vinterdekkene, Continentals ContiVikingContact 6, skiller seg derimot ut med et hopp på 0,5 poeng til totalsummen 8,1.

Dette skriver Motor om vinnerdekket:

Dette dekket bremser svært godt på is til ikke å ha pigger. I tillegg har det godt grep sideveis.På snø oppfører det seg logisk og gir en trygg kjørefølelse. Derfor er det overraskende at det også oppfører seg godt på våt vei, uten å miste grepet i ekstreme situasjoner.

Test av Continental ContiVikingContact 6 piggfrie vinterdekk

Det er store forskjeller i kvaliteten på vinterdekk. Hvis du er i markedet etter nye dekk, er det smart å sjekke årets tester, før du slår til.
Det er store forskjeller i kvaliteten på vinterdekk. Hvis du er i markedet etter nye dekk, er det smart å sjekke årets tester, før du slår til.

Les hele testen av vinterdekk med og uten pigg her.

Se video: De skal sette vanvittig fartsrekord, med norsk hjelp