REDDET ETTER FEM MÅNEDER I STILLEHAVET:

Insister på at de ble rammet av storm som ingen har registrert

REDDET: Her er Jennifer Appel og Tasha Fuiava fotografert etter de ble reddet om bord på det amerikanske marinefartøyet USS Ahland.
REDDET: Her er Jennifer Appel og Tasha Fuiava fotografert etter de ble reddet om bord på det amerikanske marinefartøyet USS Ahland. Foto: Mass Communication Specialist 3rd Class Jonathan Clay
Kritikere peker på flere ting som ikke stemmer i forklaringen til de to kvinnene som lå i drift på Stillehavet i fem måneder.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De to kvinnene fra Hawaii som ble reddet etter å ha vært savnet til havs i flere måneder forsvarer seg mot kritikerne som mener historien deres ikke henger på greip.

Jennifer Appel og Tasha Fuiava hadde planlagt en 18 dager lang seilas til Tahiti. De insisterer på at de kom ut av kurs under en kraftig storm som pisket opp ni meter høye bølger, og varte i to netter og tre dager samme natt som de la ut fra havn i Honolulu. Det til tross for at det ikke er registrert noe uvær i området på det tidspunktet.

– Vi kom inn i en storm med vindstyrke på 27 sekundmeter, og den varte i to netter og tre dager, gjentok Appel i et intervju med nyhetsbyrået AP tirsdag.

Kystvakten og meteorologer har gjennomgått værlogger fra dagene etter at Appel og Fuiava satte seil, men hverken disse eller NASAs satellittbilder viser noen stormsystemer i området de planla å reise i. Lokale uvær kan oppstå, men et uvær som varer så lenge kvinnene hevder, ville være synlig på satellittbildene.

Det fantes et uværsystem i området, men det var nær Fiji, flere tusen kilometer vest for Hawaii.

Brukte ikke nødpeilesender

Tidligere har det blitt kjent at kvinnene hadde en nødpeilesender kalt EPIRB om bord, uten at de brukte den. Hadde de brukt den, hadde de blitt funnet, men Appel forklarte at siden de aldri følte at de var i akutt nød, skrudde de den ikke på. Det til tross for at de også har forklart at de flere ganger ikke trodde de kom til å overleve.

Blant annet den gangen de var livredde under et dramatisk tigerhaiangrep som de hevdet varte i seks timer.

Paret sa også at de flagget fartøy og sendte nødsignaler i minst 98 dager i strekk.

– Vi visste at vi ikke kom til å klare oss, derfor begynte vi å sende ut nødsignalene, sa Appel dagen de ble reddet om bord i det amerikanske marineskipet.

Betviler historie om tigerhaiangrep

Beskrivelsen av tigerhaiangrepet vekker også mange reaksjoner, men eksperter sier det kan tilskrives misforståelser.

Blant annet sa kvinnene at haiene var seks til ni meter lange, men tigerhaier blir sjelden mer enn fem meter. Haiforsker Kim Holland sier til AP at han aldri har hørt om noen hai som gjentatte ganger angriper et båtskrog i seks hele timer. Han sier også at tigerhaier ikke gjør samordnede angrep, og at de ikke hopper opp av vannet, slik kvinnene har fortalt.

– Noen ganger vil haier samle seg rundt en matkilde, som en død hval, men det er ikke sannsynlig at det var noe i båtskroget som kunne tiltrekke seg haiene, sier Holland til AP.

Manglende seilplan

Kvinnene er også konfrontert med opplysningene om at de hadde registrert en plan for seilturen før de la ut på tur. Kystvakten opplyser imidlertid at de ikke har en slik registrering hos seg. Kvinnene svarer at de hadde hadde notert seilplan med kurs og andre detaljer hos venner og slektninger, men ikke hos myndighetene.

De forsvarer også sin påstand om at det ikke var mulig for dem å seile inn til havna på noen øyer hvor det regelmessig legger til store fartøy.

Etter hvert som dagene har gått har historien til kvinnene endret seg noe, og nye opplysninger kommer til.

Blant annet sa de at de hadde forsøkt å få radiokontakt med noen på Wake Island, men at ingen svarte. Nå sier de at de faktisk hadde kontakt med noen på Wake Island, men har ikke sagt noe mer utover det.

Ble redde for fiskere

De opplyste også først at det taiwanske fiskefartøyet, som til slutt varslet amerikansk redningstjeneste på Guam, var hjelpsomme, men i ettertid har de fortalt at de fryktet for sin egen sikkerhet, og derfor avviste tilbudet deres om å få komme om bord.

Kvinnene forklarer at fiskebåten la seg opp inntil seilbåten, og at det forårsaket skade på seilbåten deres.

– Jeg tror de visste at det var skadelig for båten, og hvis vi ikke lot dem hjelpe oss, ville vi synke, og de ville få ... to jenter som de kunne gjøre hva de ville med, sier Appel.

Kapteinen på fiskefartøyet, Fong Chun, forteller til AP at de mottok et radioanrop fra seilbåten, men at de ikke forsto det med en gang. Da de så noen som vinklet fra en hvit båt ca en nautisk mil unna satte de kurs mot dem. Kvinnene spurte om de kunne få bruke satellittelefonen på fartøyet og om de kunne bli tauet til Midway Island.

Fiskebåten slepte seilbåten gjennom natten, men om morgenen ba kvinnene om at slepet ble stoppet. Det var da fiskefartøyet ringte etter en marinebåt på Guam.

– Vi tilbød dem å komme om bord i fiskebåten, og spurte om de trengte vann eller mat, men de nektet, sa kapteinen. Fiskefartøyet lå i nærheten av seilbåten til det amerikanske marinefartøyet ankom stedet.

Fem måneder

Seilasen til Appel og Fuiava startet 3. mai i år. Da la den erfarne seileren Appel, og venninnen som aldri før hadde vært på seiltur, ut med den 50 fot store seilbåten. De hadde også med seg to hunder. De forklarer at langvarig uvær fikk dem ut av kurs.

Masten brakk og maskinen som omdanner sjøvann til drikkevann ble også ødelagt. Etter hvert røk også motoren. Jennifer klarte å reparere både mast og vannrensemaskinen, noe de omtaler som et av få høydepunkter på de fem månedene de drev alene rundt i Stillehavet.

De overlevde angivelig fordi de hadde matrasjoner med seg for et helt år. Seilturen skulle gå til Tahiti, og planen var at de skulle seile rundt i området der til oktober.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook