Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hevingsoperasjonen var vellykket, opplyser Statens havarikommisjon for transport lørdag morgen.

Klokka 2 natt til lørdag ble skroget med rotor og den separerte halebommen fra det havarerte helikopteret hevet opp på dekk på skipet Maersk Forza.

Helikopteret styrtet i sjøen utenfor Barentsburg 26. oktober med åtte personer om bord. En av de omkomne ble funnet og hentet opp av vannet tidligere i uka.

Leter etter omkomne

Ingen av de sju savnede russerne befant seg inne i helikopteret da det ble hevet. Søket etter dem vil fortsette, opplyser Havarikommisjonen.

Ifølge Gunnar A. Johansen, fungerende pressekontakt for sysselmannen på Svalbard, letes det både langs strender og på havbunnen etter omkomne.

– Det er mannskaper fra Longyearbyen Røde Kors og sysselmannen, som har fått forsterkninger fra fastlandet, og en del russere som søker, forklarer han.

– Det er delvis nye områder man søker, og delvis strandsøk hvor man tidligere ikke har vært helt fornøyd med observasjonene. Det er mye drivis, og derfor vanskelig med fullgode søk, legger han til.

HEVET: Helikopteret ble hevet natt til lørdag. Foto: Politiet
HEVET: Helikopteret ble hevet natt til lørdag. Foto: Politiet

Leter etter ferdskriveren

Helikopterets taleregistrator og demonterte GPS-enheter blir tatt med til Moskva for analyse.

Ferdsskriveren er foreløpig ikke funnet. Mannskapene fortsetter å lete etter denne på havbunnen.

– Det har vært en utrolig god jobb som til nå er blitt gjort, og hevingen har vært vellykket. Kort oppsummert vil vi fortsette søket etter ferdsskriveren. Jobben nå er å sette sammen informasjon og dokumentasjon som er blitt samlet inn, sier direktør i Statens havarikommisjon for transport, William J. Bertheussen, til TV 2.

– Mye av helikopteret er intakt, noe som vil gjøre jobben noe lettere for oss, legger han til.

Forskere

Havarikommisjonen skal granske ulykken med bistand fra russisk havarikommisjon. I tillegg skal Luftfartstilsynet på Svalbard undersøke om den russiske operatøren Convers Avia har brutt luftfartsloven, melder Svalbardposten.

Det står eksplisitt i tillatelsen selskapet fikk fra Luftfartstilsynet 20. desember i fjor at selskapet bare har tillatelse til lokale flyginger for passasjerer og gods i forbindelse med gruveoperasjoner på Svalbard og at selskapet ikke har tillatelse til å fly forskere, turister eller andre.

Tre av dem som var om bord da ulykken skjedde, var forskere fra FGBU – det russiske motsvaret til Norsk Polarinstitutt.

NTB/TV 2