Nå rømmer vi fra dieselbilene

Nye salgstall viser dramatisk tendens.

Bilmarkedet i Norge er inne i store endringer. Ikke minst gjelder det dieselbilene, her er salget nærmest i fritt fall.
Bilmarkedet i Norge er inne i store endringer. Ikke minst gjelder det dieselbilene, her er salget nærmest i fritt fall.

Vi skal ikke mange år tilbake i tid før dieselandelen av nybilsalget i Norge var på over 75 prosent.

Diesel var det naturlige valget for veldig mange kunder. Mens bensin ble sett på som litt ukurant, på alt annet enn småbiler.

De siste årene har dette blitt snudd helt på hodet. Stadig økende fokus på dieselbiler som miljøverstinger har bidratt sterkt. I tillegg ga Volkswagens Dieselgate-skandale dieselmotoren mye negativ oppmerksomhet. Og her i Norge har den kraftige økningen av elektriske og ladbare biler bidratt til at dieselandelen har stupt.

Dramatisk utvikling

Det gjenspeiler seg i statistikken over nyregistrerte biler. I oktober var dieselandelen i Norge nede i 19,9 prosent. Dette er andre måned i høst at denne er under 20-tallet. Til sammenligning var dieselandelen i oktober i fjor på 28,7 prosent. Det går altså nedover, og det går fort.

– Ja, det er en dramatisk utvikling vi er vitne til nå. Nesten ti prosentpoeng nedgang på bare ett år er veldig mye. Dette viser også at det er veldig mye psykologi i dette markedet. Kundene ligger unna dieselbilene og årsakene til det er nok ikke alltid like rasjonelle, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

For bare noen år siden var diesel det opplagte valget for de aller fleste bilkjøperne. Slik er det ikke lenger.
For bare noen år siden var diesel det opplagte valget for de aller fleste bilkjøperne. Slik er det ikke lenger.

Plutselig sto bilen til salgs, for 50.000 kroner mer

Høyt verditap

Han peker på framtidig verditap som den store, stygge ulven i dette bildet.

– Her kommer psykologien inn igjen. I dag velger altså fire av fem nybilkjøpere bort diesel. Mange av de samme mekanismene virker i bruktbilmarkedet, i alle fall når vi snakker nyere bruktbil. Det mange frykter er at ny dieselbil i dag vil være særdeles tungsolgt om fire-fem år. Det er veldig vanskelig å spå verditapet, ut over at det sannsynligvis kommer til å bli høyt. Derfor føler nok mange også at det er risikabelt å kjøpe dieselbil nå, sier Benny.

I dette bildet ligger det også usikkerhet rundt hva politikerne vil foreta seg de kommende årene. De har en betydelig verktøykasse med tiltak de kan sette ut i live, for å få ned dieselandelen.

...men diesel kan fortsatt være det smarteste valget

Fortsette å falle

– Vi ser det allerede i form av økt årsavgift for eldre dieselbiler, dyrere bomring og rett og slett forbud mot å bruke dieselbil på dager med høy luftforurensning. Spørsmålet mange stiller seg er hva som blir det neste. Det er ikke vanskelig å gjøre det mye dyrere å eie og bruke en dieselbil. Det vil gjøre denne motoriseringen enda mindre attraktiv i manges øyne, mener Benny.

– Med andre ord: Dieselandelen vil fortsette å falle?

– Ja, det tror jeg den vil. En utvikling som dette er som regel selvforsterkende. Dessuten er det verdt å ha med i betraktningen det som skjer i bilmarkedet for øvrig. Det handler særlig om nye og større elbiler, med solid rekkevidde. De kommer til å ta store markedsandeler når de kommer på markedet fra neste år av. Da vil nok dieselbilene framstå som enda mer ukurante for mange bilkjøpere, sier Broom-Benny.

Klar tale: Derfor er diesel noe svineri!

Dette mener bilselgeren, se mer i videoen under: