STUNT: Coop Extra i Kroken rullet torsdag ut dette tilbudet til sine kunder - som et motsvar til priskrigen på smågodt. Foto: Montasje
STUNT: Coop Extra i Kroken rullet torsdag ut dette tilbudet til sine kunder - som et motsvar til priskrigen på smågodt. Foto: Montasje

ble lei av smågodt-krigen:

Øyvind (37) hylles for smågrønt-stunt

– Dette må være tidenes beste idé, sier kunde.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en hard priskrig på smågodt i Halloween-helgen, ønsket Coop Extra i Kroken i Tromsø å tilby kundene sine et alternativ.

Det var Nordlys som skrev om saken først.

– Vi ville kjøre samme konsept med sunne varer. Noe som så fristende ut, som du kan gomle foran TVen eller i bilen. Et lettvint alternativ, sier butikksjef Øyvind Nøstmyr til TV 2.

Butikken samlet dermed forskjellige typer frukt og grønt til en «plukk og miks»-løsning, slik som finnes på smågodt.

I tillegg dumpet de prisen til fire kroner billigere enn smågodtet per hekto.

Øyvind Nøstmyr er butikksjef på Coop Extra i Kroken og står bak stuntet. Foto: Privat
Øyvind Nøstmyr er butikksjef på Coop Extra i Kroken og står bak stuntet. Foto: Privat

Positive tilbakemeldinger

Butikken rullet ut grønnsaks-stuntet torsdag, og tilbakemeldingene har bare vært positive, forklarer butikksjefen.

På Facebook-siden er det i skrivende stund utelukkende hyggelige tilbakemeldinger. En kunde kaller det «TIDENES beste idé!!!!!». En annen skriver «Fantastisk! Dette har vi ventet på!».

– Det skal være litt inspirerende for folk og trekker opp inntrykket av butikken vår, sier han.

Tanken var å teste tilbudet gjennom helgen for å se hvordan det ble mottatt av kundene, men allerede har responsen vært så god at Nøstmyr vurderer å utvide tilbudet med flere varer.

– Med denne responsen er det jo fristende å kjøre det ut som en fast ting, men vi får se om det bare blir i helgene eller hva vi gjør, sier han.

Tilbyr også smågodt

Men selv om grønnsakene har fått mye fokus i butikken, er ikke smågodtet glemt, forsikrer butikksjefen.

– Vi klarer å tilby begge deler. Vi må ikke kutte smågodtet, det skal være lov å kose seg også. Vi har noe for alle.

Torsdag solgte butikken imidlertid seks ganger mer av grønnsakene enn godteriet. Det er Nøstmyr svært fornøyd med.

– Det viser at folk har lyst på frukt og grønt, så da må vi gjøre det lettvint, tilgjengelig og innbydende for dem, sier han.

Ikke et konsept

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop sier til TV 2 at dette ikke er rullet ut som et konsept i Coop-butikkene, men at flere butikker har valgt å gjøre det på eget initiativ.

– Vi ser at det har vært en suksess i flere butikker og ser at det er populært, så det er noe vi vurderer å innføre, sier han.

Han synes det er en god løsning, og legger til at til tross for priskrig på smågodt, har Coop aldri solgt så mye frukt og grønt før som de har gjort det siste året.