Rekord-tap for Tesla

La fram sitt verste kvartals-resultat noensinne.

Tesla-sjef Elon Musk har varslet at selskapet er inne i en svært krevende periode, det gjenspeiler seg også svært klart og tydelig i regnskapene deres. Foto: Scanpix.
Tesla-sjef Elon Musk har varslet at selskapet er inne i en svært krevende periode, det gjenspeiler seg også svært klart og tydelig i regnskapene deres. Foto: Scanpix.

Det er svært spennende tider hos Tesla akkurat nå. Den amerikanske elbilprodusenten er i ferd med å ta steget fra å være en liten nisjeprodusent av biler – til å bli volumprodusent.

Det er den mest krevende utfordringen Tesla har hatt til nå. Flere hundre tusen kunder venter på den nye "folke-Teslaen" Model 3. Å få opp produksjonen av denne i rekordfart, er ingen liten utfordring.

Fra pluss til minus

Tesla har akkurat lagt fram regnskapstallene sine for tredje kvartal. Det knyttet seg stor spenning til dette i forkant, der mange fryktet negative tall. Og det skulle vise seg at pessimistene fikk rett. Tesla la nemlig fram sitt svakeste regnskapstall noensinne.

Tredje kvartal i år leverte de et underskudd på 671 millioner dollar, eller rundt 5,5 milliarder kroner. Dette i stor kontrast til samme kvartal i fjor, da de hadde et overskudd på 22 millioner dollar.

Tesla-aksjen falt i timene før resultatfremleggelsen og det er ventet at det vil forsterke seg når handelen på Wall Street åpner igjen.

Model S (bildet over) og Model X har blitt produsert i relativt beskjedne antall, for Model 3 snakker vi helt andre volumer.
Model S (bildet over) og Model X har blitt produsert i relativt beskjedne antall, for Model 3 snakker vi helt andre volumer.

En setning kostet Tesla-sjefen 3,6 milliarder kroner

Flaskehals

Hva skyldes så disse tapene? Mye er ventet å være relatert til nettopp Model 3. Tesla har tatt og tar store investeringer for å få opp produksjonen. Men så langt går det tregt.

Målet var opprinnelig å produsere 5.000 biler i uka, fra og med fjerde kvartal i år. Nå er dette målet skjøvet til første kvartal 2018. Ifølge Tesla er deres såkalte Gigafactory, den enorme fabrikken som skal produsere batteriene til Model 3, flaskehalsen.

– Det krever tusenvis av prosesser for å bygge Model 3. Vi kan bare gå framover så fort som de minst vellykkede delene av disse, sa Tesla-sjef Elon Musk i en uttalelse i forbindelse med framleggingen av resultatene.

Satser høyt

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har fulgt Tesla tett i mange år, og har også besøkt fabrikken i Fremont, California flere ganger. Han mener det ikke ligger noen dramatikk i det som nå skjer.

– Nei, det er på en måte som ventet, selv om resultatet nok er verre enn mange trodde. Tesla satser virkelig høyt nå. De har en voldsom oppgave foran seg, og Musk selv har da også advart klart og tydelig om dette. Han har kalt det "production hell" – produksjonshelvetet. Tesla skal øke produksjonen mer enn noen annen bilprodusent har gjort, på så kort tid. Da kommer man nok ikke unna voksesmerter, sier Møller Johnsen.

Model 3 skal bli den store volummodellen til Tesla, hvis de får opp produksjonen skikkelig.
Model 3 skal bli den store volummodellen til Tesla, hvis de får opp produksjonen skikkelig.

Klar tale: – Nå blir det et helvete

Må løse problemene

– Men har Tesla råd til dette?

– Ja, på kort sikt har de det. Det avgjørende blir at ikke aksjemarkedet mister troen på dem. Slik sett blir nok framleggingen av resultatet for fjerde kvartal enda viktigere enn dette for tredje. Fram til da må Tesla vise at de klarer å løse problemene, at produksjonen for alvor kommer i gang.

– Og så må de gradvis kutte underskuddene sine. Elon Musk er en rik mann og Tesla har fortsatt penger i banken. Men de har naturligvis ikke råd til å tape 5,5 milliarder i kvartalet over lang tid, sier Møller Johnsen.

Ny verden for Tesla

Tesla har altså flere hundre tusen bestillinger inne på Model 3. De er helt avhengig av å levere ut biler i betydelige antall for først dekke denne etterspørselen, så ha biler tilgjengelig for øvrige kunder.

Samtidig som dette skjer, er den øvrige bilbransjen i gang med en skikkelig elbil-offensiv. Med Model S og Model X hadde Tesla i praksis ingen konkurrenter. I løpet av 2018/2019 vil det bildet være totalt forandret. Det betyr en helt ny konkurransesituasjon for Tesla. De får ingen ting gratis – dermed er de også nødt til å levere på en helt annen måte enn de har gjort til nå.

Vi har allerede testet Model 3, les mer om det her:

Se video under: Her er Model 3