Snart skal de sende biler til Norge igjen

BARCELONA (Broom / TV 2): Comebacket nærmer seg.

Her sjekkes siste finish på Seat-fabrikken like utenfor Barcelona. Rundt 500.000 biler forlater fabrikken hvert år. På samme sted ligger også Seats design- og utviklingssenter.
Her sjekkes siste finish på Seat-fabrikken like utenfor Barcelona. Rundt 500.000 biler forlater fabrikken hvert år. På samme sted ligger også Seats design- og utviklingssenter.

Seat har vært borte fra det norske markedet i over ti år. Men om et knapt halvår er det duket for comeback. Det er MøllerGruppen som skal ta seg av importen av det spanske merket.

Vi tar turen til Seats hjemby, Barcelona. Hovedkvarteret og fabrikken ligger plassert i Martorell, et par mil utenfor byområdet.

Der produseres det rundt 500.000 biler i året, de sendes ut til 75 land rundt om i verden. Fabrikkområdet er enormt og dekker 3 millioner kvadratmeter – tilsvarende omtrent 40 fotballbaner.

På området er det blant annet et eget sykehus – og ikke minst ligger Seats utviklings- og designsenter her.

I utgangspunktet er det strengt forbudt å ta bilder i og rundt fabrikken. Men vi har fått slippe til i enkelte områder.

Gjør comeback i Norge – uten forhandlere

I tillegg til Seat-modeller, produseres også Audi Q3 på fabrikken i Martorell.
I tillegg til Seat-modeller, produseres også Audi Q3 på fabrikken i Martorell.

Moderne

Seat er riktignok et lavprismerke under VW-paraplyen. Men tro ikke at man tar snarveier under produksjonen av den grunn. Seat-fabrikken er utstyrt med det siste av teknologi. De har også lisens på produksjon av Audi Q3.

Selv Porsche har vært på besøk, blant annet for å se hvordan man sørger for at mellomrommet mellom karosseridelene er helt perfekt. Man har også et nyutviklet system for å sjekke feil i lakk og karosseri tidlig på et tidlig stadium, slik at man slipper å plukke ut bilene langt ut i prosessen.

Ibiza var en populær småbil i Norge, les mer om den her:

Miljøfokus

Produksjon av biler krever naturligvis mye energi. For å gjøre det mest mulig miljøvennlig, har Seat valgt å utnytte en relativt lett tilgjengelig energikilde: Sola!

Det er rundt 2.250 timer med sol i året i Barcelona – og 53.000 solpaneler gjør at 25 prosent av strømmen på fabrikken er ”ren”.

I tillegg er man akkurat nå i ferd med å bytte ut alle lysstoffrør til LED-lys. På en fabrikk av denne størrelsen, utgjør det en enorm forskjell i energibruken.

Mye av produksjonen av automatisert – roboter tar seg av en stadig større andel av oppgavene. Men særlig mot slutten av produksjonsbåndet er det mennesker som gjør finishen.

For å gjøre produksjonen så miljøvennlig som mulig, benytter man seg i stor grad av solenergi.
For å gjøre produksjonen så miljøvennlig som mulig, benytter man seg i stor grad av solenergi.

Noen prøvde seg likevel, da kom denne til Norge

Stort forskningsmiljø

Seat-fabrikken handler som nevnt ikke bare om å bygge biler. Det er faktisk Spanias største industrielle investor innen forskning og utvikling. Dette ble etablert i 1975.

Over 1.000 Seat-ingeniører jobber med å skape nye og innovative løsninger. Her er det til en hver tid rundt 345 prosjekter som løper parallelt, over 80 prototyper og man har tatt 310 patenter.

– Seat skal være gode på utvikling. Vi skal ligge helt i front på å skape nye tjenester – særlig innen tilkoblingsmuligheter opp mot blant annet smarttelefoner, sier direktør for utvikling, Sven Schawe.

Her kan du lese mer om hvorfor Seat trakk seg ut av Norge

Topp secret

Vi får til og med ta en titt inn i framtiden, og se hemmelige konseptbiler som vil komme på markedet de neste årene – biler som hverken den vanlige ansatte eller noen andre motorjournalister har sett før oss!

Designsjef Alejandro Mesonero møter oss og forklarer hvilken retning man tenker seg. Dessverre er alt som ble sagt knyttet til svært streng taushetsplikt. Så vi kan ikke si så mye mer enn at det er mye å glede seg til. Seat har blant annet sagt at de vil komme med en elbil i 2020.

Her sjekkes det at mellomrommet mellom karosseridelene er som det skal være.
Her sjekkes det at mellomrommet mellom karosseridelene er som det skal være.

Tør du kjøpe denne etter en halv million kilometer?

Se video under: Dette blir en interessant bil for Norge