Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken sprakk nyheten. De tyske bilgigantene planlegger en skikkelig elbil-offensiv og skal blant annet plassere ut 400 hurtigladere i Europa i løpet av de neste årene.

Med dette systemet skal du kunne lade elbilen din på bare ti minutter.

– En andel av disse kommer til Norge. Det vil gjøre det mulig å reise trygt og enkelt også over lange distanser, sier Jan Haugen Ihle, som er regionsdirektør for de store tyske bilmerkenes satsing på ladeinfrastruktur i Norden, til TV 2.

Skikkelig vannskille

Med dette går de tyske gigantene for alvor til kamp mot Tesla. Samtidig legger de til rette for en skikkelig elbil-offensiv. For samtidig med at de bygger lynladere, er en rekke nye elbil-modeller på vei.

– Til nå har elbil vært helt marginalt i resten av Europa. For oss i Norge er det lett å miste proporsjonene på dette. Elbil er stort hos oss, vi har allerede godt utbygde ladenettverk over det meste av landet. Men vi er og blir et lite marked i den store sammenhengen. Nå kommer en rekke andre land etter og skal få det samme. Det vi ser nå kan være starten på et skikkelig vannskille, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Derfor tar det lang tid å lade elbilen

Skal overgå Tesla

– I det legger du et skikkelig gjennombrudd for elbilene?

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.

– Ja, det er det vi kan se starten på nå. Her er det mange ting som henger sammen. Skal store markeder som Tyskland og Frankrike få opp andelen elbiler, er de nødt til å legge til rette for lading. Det må være enkelt, og det må gå fort. Da kan man for alvor få opp volumet på elbilsalget, større volumer betyr lavere priser på bilene. I sum blir dette fort svært selvforsterkende, sier Benny.

Den nye ladestrukturen skal ifølge de tyske produsentene overgå Teslas på dagens rekkevidde. Laderne vil ha en kapasitet på 350 kilowatt, noe som vil kunne lade opp en langdistansebil fra 20 til 80 prosent på omlag ti minutter.

– Vi skal passere Teslas fordel og lade tre ganger så raskt som Teslas ladere gjør nå, sier Haugen Ihle.

Tesla har ikke bare hatt suksess med bilene sine, utbyggingen av de såkalte superladerne har også vært et smart grep. Nå svarer andre aktører i bilbransjen.
Tesla har ikke bare hatt suksess med bilene sine, utbyggingen av de såkalte superladerne har også vært et smart grep. Nå svarer andre aktører i bilbransjen. Foto: Scanpix

Dette synes norske Tesla-eiere om bilen sin

Over 500 kilometer

Brooms bilekspert mener dette er brikken som mangler, for å gjøre elbil-puslespillet komplett.

– Utviklingen på batterikapasitet og rekkevidde har gått fort de siste årene. Opel Ampera-e brøt en barriere da den fikk rekkevidde på over 500 kilometer. En rekke modeller kommer etter. Rekkeviddeangst kan være et tilbakelagt stadium om få år.

– Men det betinger at du faktisk får ladet bilen når du trenger det. Du må slippe å stå i kø, og du må slippe å vente lenge på at bilen lader seg. Slik sett er det det tyske initiativet midt i blinken. Med det forsvinner grunnlaget for skepsisen mange i dag har til elbiler, sier Benny.

Hverken moms eller avgift

– Hva vil det bety for norske forhold?

– I praksis kan dette sette ytterligere fart på skiftet fra fossildrevne biler, til elbiler. Elbilene har i dag en andel på 20 prosent av nybilsalget. Det vil overraske meg om ikke det øker kraftig de kommende årene. Det igjen betyr store endringer i bilsalget, og helt sikkert en periode med betydelig usikkerhet.

Tesla Model X blir dyrere med ny avgift, er det starten på en større innstramning?
Tesla Model X blir dyrere med ny avgift, er det starten på en større innstramning?

– Mye handler også om elbilfordeler, blant annet at elbilene i dag har hverken moms eller avgift. De første varslene om endring på dette har allerede kommet. Mer er nok i vente, mener Benny.

I sitt forslag til statsbudsjett for 2018 ønsker regjeringen å innføre en vektavgift for elbiler. I første omgang vil det ramme bare to biler i det norske markedet: Tesla Model S og Model X. Men flere større elbiler som er på vei inn de kommende årene, vil måtte betale avgift etter dette systemet.

Tesla-skatten vekker oppsikt også utenfor Norge

Kan bli dyrere...

– Staten har tradisjonelt hatt store inntekter fra bilsalget. Disse har falt kraftig de siste årene. Hvis elbilene fortsetter å øke markedsandelene vil utviklingen bare forsterke seg. Da er det nok grunn til å vente at skruen blir strammet til. I overskuelig framtid vil det nok være gunstig å både kjøpe og bruke en elbil, men neppe like attraktivt som i dag, sier Benny.

– Så hva er ditt råd til bilkjøperne akkurat nå?

– Det er ikke lett å gi konkrete råd rundt dette, men én tendens er veldig klar: Elbilene er vinnere, mens dieselbilene taper. Hvis ditt bruksmønster er slik at du klarer deg fint med en av elbilene som er på markedet allerede, er det neppe dumt å kjøpe nå. Eventuelt vente ett år eller to – til det kommer en rekke nye modeller inn. Men igjen: Da kan det også ha blitt dyrere å kjøpe elbil, det er den store usikkerhetsfaktoren noen år fram i tid.

Topp 10: Her er elbilene med lengst rekkevidde

Langtur med Tesla Model X, slik endte den...