Nå gjør de comeback i Norge – men skal ikke ha forhandlere
BARCELONA (Broom / TV 2): Seat satser nytt og annerledes.
De første nybilene med Seat-logo ble registrert i Norge i1989. I starten ble det spanske bilmerket sett på som temmelig eksotisk.
Men godt hjulpet av teknologi fra eierselskapet VW skjønte mange snart at dette ikke var skumle saker.
I perioder solgte Seat ganske bra her til lands. Men utover på 2000-tallet gikk det tråere, fram til at importen stoppet opp i 2004.
God timing
For noen har det vært en savn. Det spanske merket har nemlig en rekke aktuelle og ganske tøffe modeller. Golf-konkurrenten Leon, for eksempel, SUV-en Ateca, som kan sammenlignes med VW Tiguan og kompakt-SUVen Arona. Seat nyter godt av mange stordriftsfordeler i VW-konsernet, samtidig som de er opptatt av å bygge egen, sydlandsk identitet.
Faktisk er Seat et av de raskeste voksende bilmerkene i Europa akkurat nå. Dermed virker timingen god når det nå snart er klart for comeback i Norge.
Ibiza var en populær småbil i Norge, les mer om den her:
Pilotprosjekt
Comeback er det også for importøren. Det er nemlig Harald A. Møller-gruppen, Norges største bilimportør som fra før tar seg av VW, Audi og Skoda, som har bestemt seg for å satse på nytt.
Seat skal bli et pilotprosjekt for hele konsernet, og bygges opp på en helt ny måte. Det blir ingen forhandlere. I stedet satser man på showrooms i de store byene – og at alt salg skal foregå via internett.
Service og utlevering vil skje fra eksisterende VW-forhandlere.
Noen prøvde seg likevel, da kom denne til Norge
Vil gå fort
Andre kvartal neste år sparkes det i gang. Det kan høres lenge ut. Men for den nye Seat-direktøren, Tor Anton Bjørge, er oppstartdatoen veldig nært forestående.
– Ja, jeg tror tiden fram til det kommer til å gå veldig fort. Vi skal jo bygge opp noe helt nytt. Den tradisjonelle måten å tenke bilsalg på er i ferd med å endre seg. Nå handler mye om nett. Seat blir på sett og vis første bensinbil som kan kjøpes på nett. De erfaringene vi gjør oss, vil også benyttes videre i Møller-gruppen, sier Seat-sjefen.
500 biler i 2018
Målet er å selge rundt 500 biler allerede neste år.
– Vi mener at det skal være flere aktuelle biler for det norske markedet. Også kommer jo prisene til å bli gunstige. I tillegg satser vi på å ha rask levering. Ettersom vi legger opp til en stor grad av ferdige utstyrte biler med tanke på utstyr, kan vi ha en del stående på lager, sier Bjørge.
Etter hvert har også Seat planer om å komme med elbil. Enn så lenge snakker vi 2020/21. Så spørs det om de da rekker å hive seg på slutten av den store elbil-bølgen, eller om avgiftsfritaket er borte innen den tid.
Her kan du lese mer om hvorfor Seat trakk seg ut av Norge
Ateca blir viktig i Norge, se video av den under: